Pojďme začít s prvňáčky. Kolik času denně by děti měly nad úkoly strávit, aby nebyly unavené? A jak jim tuhle činnost zpříjemnit?
Domácí úkoly u žáků prvních tříd by neměly zabrat víc než půl hodinu. Dítě by si mělo procvičit jen pár úkolů z toho, co dělalo ve škole. Zopakovat počty, přepis či písmenka. Vše by se mělo procvičovat formou hry. Hodně záleží také na rodičích a učitelích dětí, jak se domluví na spolupráci. Určitě takové začátky čtení jsou pro dítě velmi důležité. Mělo by mít na čtení klid a měl by u něj být někdo z dospělých, kdo čtení kontroluje, opravuje a případně se ptá na obsah čteného. Dítě na začátku školní docházky potřebuje trávit čas také svou vlastní hrou. Nemělo by být vystaveno velkým a přehnaným nárokům rodičů na výkon.
Je běžné, že rodiče dětem při vyhotovování úkolů asistují. Do jakého věku dítěte by měli takto pomáhat? Jak v dítěti podporovat samostatnost a zodpovědnost, čím dítě motivovat?
Pomoc rodičů je pro dítě velmi důležitá a potřebná. Dítě musí mít jistotu, že mu někdo pomůže a poradí, když si samo neví rady. Na začátku první třídy je určitě potřeba, aby si rodič udělal na své dítě čas, vysvětlil mu úkol, když si samo není schopno přečíst zadání. Samotný úkol by však dítě mělo dělat samo. Možná někomu vyhovuje i forma nanečisto, kde si dítě procvičí co má. Postupně po dobu vzdělávání, jako se dítě učí číst, psát či počítat, by mělo plnit úkoly více samostatněji. Záleží vždy ale na náročnosti úkolu či jeho délce. Vždy by však měl být rodič připraven dítěti pomoct či poradit. Motivovat lze dítě určitě různě, například možností trávení společného času u nějaké činnosti, které dítě má rádo. Nevnímám jako adekvátní dárky či finance za plnění úkolů. Dítě se musí naučit, že jsou úkoly povinností, které jsou potřeby splnit, aby mělo čas na jiné aktivity, které má rádo. Je dobré vysvětlit dětem, že i rodiče chodí do práce a musí plnit mnoho úkolů. Ve funkčních rodinách jsou společně strávené chvíle rodičů a dětí tím nejcennějším. I my dospělí rodiče se často od našich dětí můžeme mnohé naučit.