Ondřej, 1. ročník gymnázia
„Přál bych si víc tělocviku. A taky přidat předměty, které se hodí do současnosti, jako třeba programování nebo střih videa.”
Pavla Koucká, psycholožka
Vím, že se mě nejspíš ptáte jako psycholožky, nicméně povím vám o přání dětí, neboť to nemohu vědět lépe. Tedy: mé děti (ve věku 14, 13 a 11 let) nejvíce volají po individuálnějším přístupu — byly by rády, kdyby učitelé měli více času na ně, pročež navrhly i konkrétní opatření: méně dětí ve třídě. Něco by asi vyřešil i třídní asistent, s nímž má jedno z nich zkušenost. Též by se jim líbilo víc učení venku, víc exkurzí, výletů a třídních akcí, kdy se se spolužáky i učiteli mají šanci poznávat a kamarádit i mimo výuku. Dále se rozpovídaly o konkrétních učitelích — někteří jsou skvělí, jiní fajn, další ok a pak i tací, o nichž si všichni myslíme, že by bylo lépe, kdyby se věnovali jiným profesím a na jejich místa nastoupily stabilnější osobnosti s větším zájmem o žáky a výuku a s alespoň nějakým zápalem pro předmět, který vyučují.
Silvie, 1. ročník gymnázia
Přála bych si větší ochotu učitelů dovysvětlit probíhající látku, když ji ještě někdo nechápe. Taky se mi nelíbí, že někteří učitelé bývají pasivně agresivní, když něco není přesně podle jejich představ. Například když v češtině nepřeříkáme větu přesně tak, jak nám to řekla učitelka, ale řekneme to v jiném pořadí nebo svými slovy, je to problém.
Michal Orság, kreativní ředitel, EDUkační LABoratoř
Žáci ve škole musí zažít úspěch, který jim přinese uspokojení z náročné práce. Pokud je pro ně nějaká činnost moc jednoduchá, dobrý pocit se spíše nedostaví. A je-li pro ně práce naopak dlouhodobě příliš náročná a opakovaně selhávají, přichází frustrace a rezignace nejen na školní systém, ale v budoucnu i obecná nedůvěra ke státním institucím. To platí pro všechny žáky, ale nejohroženější jsou ti s nízkým socioekonomickým statusem. Proto je nutné zadávat žákům takové úkoly, které všem dětem poskytnout možnost dosáhnout svého osobního maxima. Je také potřeba si uvědomit, že učení je činnost vyžadující mnoho úsilí, která nemůže být jen zábavná. Žáci musí strávit značný počet hodin vytrvalou prací, aby se v něčem zdokonalili – což mimo jiné zahrnuje nabývání významných faktických znalostí, na základě kterých pak mohou budovat své kompetence. Učitelům a rodičům doporučuju knihu Proč žáci nemají rádi školu? kognitivního psychologa Daniela T. Willinghama.
Adélka, 3. třída ŽŠ
„Přála bych si mít víc hodin tělocviku, ideálně dvě hodiny. Pak bych chtěla, aby byly přestávky delší. A taky to, aby na hudebku chodili rodiče, takže bychom si s nimi mohli společně zazpívat.”