V Česku právě nastává období častějších bouřek. Přestože čtvrtina Čechů uvádí, že už jim problémy související s blesky zničily spotřebič, polovina respondentů svou elektrickou síť nechrání žádným speciálním zařízením. V drtivé většině se lidé spoléhají na to, že je zabezpečí hromosvod, při mimořádně silné bouřce vytahují důležité přístroje ze zásuvky. Zjistil to průzkum společnosti Schneider Electric.
Jak ke katastrofě dochází?
Změny v napětí během bouřek mohou být nebezpečné pro některé citlivé domácí spotřebiče, jako jsou počítače, domácí kotle, laptopy, routery, ale i televize a herní konzole. Chvilkový výpadek elektrické energie a změna napětí v síti mohou vést nejen k poškození přístroje, ale bohužel i ke ztrátě zásadních dat. To může být obrovskou komplikací například pro malé firmy či podnikatele, kteří mají v domácím počítači uložené firemní účetnictví.
Škody za desetitisíce
Každým rokem bouřky způsobí škodu za desítky tisíc korun. Podle České asociace pojišťoven bylo za loňský rok hlášeno 4 568 případů, kdy škodu na majetku způsobil úder blesku. A 15 374 krát bylo hlášeno poškození majetku v důsledku přepětí v síti – počet těchto škod se meziročně zvýšil o 3,5 %. „Češi ale tato rizika stále podceňují. Že by mohla bouřka jejich domácnost poškodit, se obává jen 40 % z nich. Zároveň ale 88 % lidí přiznává, že zažili výpadek proudu, 25 % dokonce o nějaký spotřebič během silné bouřky přišlo a 40 % zaznamenalo kolísání napětí,“ uvádí Petr Baudyš ze společnosti Schneider Electric.
Existuje řešení?
Že existuje možnost ochrany spotřebičů před bouřkou, vůbec neví 26 % respondentů. Spíš se spoléhají na to, že dostatečně funguje bleskosvod, v jehož spolehlivost věří 56 % respondentů, popřípadě při opravdu silné bouřce každý druhý vytahuje dražší spotřebiče ze zásuvky. Technické prevenci se sice lidé moc nevěnují, ale utěšují se alespoň tím, že za případnou škodu dostanou zaplaceno – 42 % respondentů tvrdí, že mají majetek pro tyto případy pojištěný. „Přitom velmi účinná řešení, která elektroniku spolehlivě ochrání, stojí doslova jen několik stokorun, často zlomek ceny samotného spotřebiče. Přepěťovou ochranu používá jen každý třetí respondent, přestože je snadné ji nainstalovat a ochrání před kolapsem. Navíc nezapomínejme, že bouřka není jen záležitostí parného léta, nezřídka se objevuje i v zimě. A čekat v chladu na opravu kotle, který poškodilo přepětí, není nic příjemného,“ konstatuje Baudyš.
O průzkumu
Průzkum na téma bouřková sezóna realizovala společnost Schneider Electric pomocí aplikace Instant Research agentury Ipsos. Sběr dat probíhal on-line v období 14. 4. až 19. 4. 2023 na celkem 500 respondentech. Dotazováni byli respondenti ve věku 18 až 65 let ze všech krajů České republiky.