Klidný a sluncem zalitý rodinný dům ve stylu Art Deco
Oblíbený styl Art Deco se po sto letech vrátil do moderního domu, který šikovní architekti přeměnili na dokonalý domov se spoustou světla.
marianne.cz
O značce IHOR ještě mnoho uslyšíme. Ihor Sabadosh a Sára Matysová objevují svět klasického řemesla, technologií a materiálů a pod rukama jim vzniká jedinečný a nadčasový nábytek v dokonalém designu. Jak je dlouhá cesta od návrhu k samotnému produktu a co objevují ve starých českých továrnách?
Za značkou a studiem stojím primárně já, Ihor Sabadosh s mou úžasnou přítelkyní Sárou Matysovou. Dále do ní vstupuje celá řada velmi talentovaných a schopných lidí, kteří nám pomáhají posouvat se kupředu. Produkty prozatím navrhujeme se Sárou sami, ale postupně se pouštíme do spoluprací a časem bychom chtěli, abychom oslovili designéry jejichž práce se nám líbí. Sára zrovna dokončila studium v Ateliéru textilní tvorby na UMPRUM a já studoval architekturu na ČVUT a Design nábytku a interiéru na UMPRUM. Spojuje nás osmiletý vztah, během něhož jsme si vybudovali pevné hodnoty a společný pohled na estetiku, které nám pomáhají navigovat se v době plné permanentních vlivů.
Naše tvorba vždy vychází z konkrétního materiálu, technologie anebo řemesla. Podstatnou složku pro nás hraje barva, světlo, stín a proporce. Návrh je vždy vyústěním delší studie, kdy zohledňujeme velké množství detailů a snažíme si zachovat respekt k výrobě. Spojující linka v práci, kterou umíme konkrétněji popsat je spíš v přístupu k práci. Vizuální rukopis si teprve utváříme a bude více viditelný po větším množství projektů, které opustí naše studio.
Vybudovali jsme si dílnu v garáži na pražském Andělu. Během léta tam budou vznikat prototypy několika židlí a křesel, kolekce knihoven, kabinetů a dělicích stěn. Máme vytypováno několik výrobců textilu s bohatou historií, kde bychom rádi realizovali nové textilní kolekce. Nápadů a návrhů máme spousty, ale kromě toho se snažíme vytvořit místo pro obchodování, servis pro zákazníky a komunikaci s veřejností, tam prozatím máme velké mezery a je před námi hodně práce.
To je velmi dobrá, obsáhlá a složitá otázka, v roce 2023 se snad od nás na ní dozvíte poctivou a vypovídající odpověď. Na začatku stojí touha po seberealizaci a víra v to, že to dokážeme. Následně se snažíme zjistit co nejvíce o konkrétním materiálu, technologii a oboru, ve kterém se chceme realizovat. Pokud navrhujeme např. ze dřeva, se kterým umíme už poměrně dobře pracovat, tak fázi poznaní přeskočíme, ale i tak se v oboru průběžně vzděláváme a prohlubujeme své zkušenosti. Koncept se snažíme propracovat do co nejmenšího detailu, abychom předešli nechtěným kompromisům. Naším úkolem je zachovat nosnou myšlenku návrhu a to je lehčí, když máte více zkušeností a můžete předcházet různým problémům. Do návrhu vstupuje zadavatel, technolog, výrobce a na závěr často kreativní invence řemeslníků. Všem nechtěným vstupům se snažíme předejít kresbami, vizualizacemi, modely, výkresovými dokumentacemi a intenzivní komunikací. Nakonec se stejně musí výsledný produkt několikrát vyvzorovat, protože se nikdy nic nepovede perfektně na poprvé. Po vyvzorování se pak může zadat výroba.
Je mnoho důvodů, proč se snažíme pracovat s lokálními výrobci. V našem případě to však není nostalgie ani přílišný patriotismus. V minulém století podniky, které vytvářely produkty s vysokou přidanou hodnotou, ustoupily těžkému průmyslu nebo je udusil odsun německého obyvatelstva a následný komunistický režim. Přitom tu ještě přežívá porcelán, keramika, sklo, které zažilo v posledním desetiletí, jakou si obnovu, nebo textil. Skomírající podniky sídlí v obrovských průmyslových komplexech, které jen vzpomínají na zářné předválečné časy. Zrovna minulý týden jsme se byli podívat do podniku, který umí vyrábět textilní tapety, tkát úžasné metráže a v archivu má vzory, kterými by i dnes oslnil svět. Ale my vozíme mnohdy předražený sortiment v podobné nebo horší kvalitě z Francie nebo Itálie. Firma ma šedesát zaměstnanců s věkovým průměrem 54 let a z paní, která nás provázela, šlo cítit, že jsou smířeni s tím, že s nimi do důchodu odejde i celý podnik. Poslední tkalcovské učiliště zavřeli v roce 1984 a nám se nepovedlo najít střední školu zaměřenou na textilní průmysl. U takovýchto podniků vidíme smysl nejen v tom, že lokálně dokážeme vyrobit věci té nejvyšší kvality, ale i v tom, že fabrika není jen místem, kam se chodí kvůli výplatě, ale je i centrem kultury, vzdělávání a života. Mnozí osvícení majitelé pro lidi pořádají workshopy, výstavy, přehlídky, společenské události, snaží se zapojit školy, školky a celkově pozitivně ovlivnit své okolí. Proto se svou prací snažíme na ně upozornit a motivovat další, aby s nimi pracovali, pomohli rozvinout jejich podnikání, aby bylo atraktivní pro nové generace.
Momentálně je to ještě trochu složité, po domluvě je možné si naše věci prohlédnout u nás v ateliéru. Ale usilovně pracujeme na tom, abychom brzy byli dostupnější pro širokou veřejnost a lidi si naše věci mohli prohlédnout, osahat, vyzkoušet bez omezení, jen to ještě chvíli potrvá.
Ano, vždy vzniká velmi limitovaná série a u každé věci je dohledatelné datum vzniku, výrobce a sériové číslo. U nábytku se pak řeší výroba na objednávku. Předcházíme tak zbytečné nadprodukci a produkování odpadu.
Inspirací je mnoho a těžko se popisují. Často vychází z prostředí fabrik, které navštěvujeme, tam možná bude ta tradice, nostalgie i mírné retro. Ale inspirují nás i lidé, jejich myšlenky a tvorba. Rádi se díváme do historie umění, designu a architektury. Baví nás technologický pokrok a konstrukční prvky nábytku, strojů i staveb. Pro značku IHOR tvoříme velmi impulzivně, bez obchodní vypočítavosti, takže ve věcech a tématech, které představíme je velmi dobře čitelné, co nás v posledních měsících inspirovalo a pohltilo.
Průběžně prohlubujeme své znalosti a zručnost s materiály, které jsme již představili. Nové materiály, s kterými momentálně pracujeme jsou např. produkty ze skla a experimentujeme s recyklovaným plastem, kde se snažíme uplatnit své principy a zkoumáme udržitelnou stránku tohoto materiálu, kterému se v teoretické rovině věnujeme už tři roky. Na podzim představíme kolekci nábytku ve spolupráci se studenty architektury VUT v Brně. Novinka bude i spolupráce s Dávidem Valovičem na extrudovaných keramických vázách a nádobách, které budou představené rovněž na podzim. Zajímá nás také světlo, které v určitých chvílích je téměř hmatatelné, utváří atmosféru a dokáže změnit náladu člověka. Aktuálně si hrajeme s intenzitou a barevností světla, chceme, aby svítidlo bylo nejen krásné jako samostatný objekt, ale aby i dobře sloužilo jako zdroj světla a pozitivní energie.