
V továrně vás hned u vstupu vítají umělecká díla lokálních autorů.

Sdílený pracovní prostor je plný uměleckých instalací a prototypů z dílny Anu Pentik a jejích kolegů. Je přístupný celou pracovní dobu a všem bez rozdílu. Obzvlášť rušno tu bývá v době oběda, který si sem zaměstnanci mohou donést z nedaleké kantýny.

Také vnučka zakladatelů Anu a Topiho se aktivně zapojuje do firmy – nedávno přišla s návrhem originálních suvenýrů v podobě náušnic z keramické hlíny.

Keramickou hlínu si v Pentiku připravují sami z finského živce a křemene.

Výrobky jsou tvarovány v sádrových formách, na strojích nebo ručně.

Lepení oušek na hrníčky a uhlazování hran se v Pentiku provádí výlučně ručně.

Výroba části polotovarů je automatizovaná, aby zaměstnancům ulehčila práci. Na detaily a dekorování jsou ale stroje krátké.

Malba se ručně nanáší měkkými houbovými válečky přes šablonu – je třeba mít nacvičený grif, abyste glazuru nanesli rovnoměrně.

Kombinace více glazur je práce hodná mistra. Provedení musí být bez chybičky, po vypálení je vidět i sebemenší detail.

Keramička vynalezla unikátní technologii, jež umožňuje vyrábět také v malých sériích a počtech. V Pentiku tak mohou vznikat velké i limitované edice na jednom místě.

Od roku 1974, kdy byla továrna postavena, prošla její výrobou už celá řada forem a tvarů – průběžně se uskladňují a jsou k dispozici pro opětovné použití.

Oblíbený motiv finského národního zvířete – soba – se pravidelně objevuje na mnoha předmětech, výjimkou nejsou ani keramické dlaždice.

Anu Pentik miluje svou tvorbu, vstává každý den pravidelně v 5 ráno a už se nemůže dočkat až zaboří ruce do hlíny. V továrně má i speciální ateliér zaměřený na vývoj nových produktů a odstínů barev, do něhož jsem také mohla nahlédnout.

V Posiu se ručně vyrábí také svíčky úžasně individuálních tvarů. Barevný parafín je nalit do plastických forem, kde na ně už čeká knot, nechají se zatuhnout a poté se vyjímají.

Stačí odepnout pár pásků a pak se vrhnout do trhání – forma povolí a vydá překrásně tvarovanou svíčku.

Svíčky se vyrábí v imitaci kamene, růže nebo trsu trávy, s různými drážkami a v bohaté barevné škále.

Sama Anu Pentik nám ukázala něco ze své práce.

Základem při ruční malbě je volba jednoduchého motivu a lehkost v držení štětce. Anu to přirovnáná k japonské kaligrafii.

Obrysy pomohou naznačit linku motivu a připraví plochu pro nanášení barvy válečkem.

Váleček stačí jemně přiložit a keramiku s ním jen lehce pohladit. Glazura ulpí v tenké vrstvě a nevytvoří na něm nadbytečné hrboly.

Já jsem se k úkolu namalovat si vlastní vzor postavila po svém a zvolila jistotu – cákací techniku náhodné glazury. A jak to dopadlo? To se dozvíte už v příštím čísle Marianne Bydlení!
Prohlédněte si další galerie
- Velikonoční stůl jako z pohádky: DIY dekorace, která oslní každého
- Inspirujte se nápady známých blogerek a vyrobte si stylové velikonoční dekorace
- Zázrak s nízkým rozpočtem: Jak proměnili dětský pokoj bez zbytečných výdajů
- Dokonalé sedačky, které v roce 2025 promění váš obývací pokoj v oázu stylu a pohodlí
- Kategorie Marianne bydlení