Krása
Příběhy českých kosmetických značek
Na české kosmetické scéně se v posledních letech objevilo hned několik značek, které si vysloužily renomé doma i v zahraničí. Letos si tyto lokální značky zaslouží podporu více než kdy dříve. Poznejte je a třeba u nich vyberete i dárek k Vánocům pro vaše blízké.
OSTĒ
Mladá Češka s vietnamskými kořeny Hanka Phamová ve svých osmadvaceti letech dobře ví, jak tvrdý dokáže být svět byznysu. O kosmetickou značku COCOES, která předcházela nynějšímu OSTĒ, totiž přišla. „Může za to má nezkušenost. Dostala jsem se do situace, kdy jsem byla nucena změnit název, protože jsem si značku dostatečně právně neošetřila.“ Finanční i emoční ztráta byla velká, od pokračování v kosmetickém průmyslu ji tehdy zrazovalo zdaleka nejen nejbližší okolí. „Cítila jsem zklamání a brala to jako znamení, že mám všeho nechat,“ popisuje Hanka své tehdejší pocity. Nakonec to ale nevzdala, vydala se kostrbatou cestou zpět na vrchol a její kokosové produkty zaplnily sociální sítě víc než kdy dřív. Kde sbírá inspiraci? „Všude. Ráda naslouchám okolí a zákazníkům, ale vím že se nemůžu zalíbit všem. Chvíli trvalo, než mi to došlo.“
TIP NA DÁREK: Také milujete vůni vanilkových rohlíčků? Díky limitované edici přírodních balzmů na rty si ji můžete užívat celou zimu!
PIGMENTARIUM
Tomáš Ric a Jakub Hiermann, dva charismatičtí muži stojící za českými niche parfémy promítají do značky svou kreativitu a cit pro design. „Pigmentarium je pro nás takový malý svět formovaný vůněmi, emocemi, vzpomínkami a radostí,“ vysvětluje Tomáš koncept značky. Jaké jsou kořeny Pigmentaria? Jakub původně vyráběl parfémy pouze pro rodinu a kamarády, nápad vytvořit vlastní značku se zrodil až časem. „Vůně mě provázejí od dětství. Tahle vášeň mi zůstala a před pár lety jsem se jí začal věnovat profesionálně,“ upřesňuje. Parfémářství vystudoval v Londýně, kde se nejprve učil, z čeho se parfém skládá, jaké vlastnosti od jednotlivých ingrediencí čekat, a následně se naučil vytvářet vůně samotné.
Značku Pigmentarium od počátku formuje obdiv jejích tvůrců k české historii, kultuře a architektuře, zvlášť z dob první republiky. „Rádi zrcadlíme dobu, kdy jsme byli kulturně na výši a vytvářeli jeden světový produkt za druhým,“ prozrazuje Tomáš, který mladou společnost vede. V portfoliu Pigmentaria najdete třeba vůni Ad Libitum, inspirovanou zapadajícím sluncem nad Prahou, Erotikon vyprávějící příběh o lásce a chtíči na motivy stejnojmenného filmu Gustava Machatého, tajemný Murmur s pižmem a cibetkou i zatím poslední počin, Paradiso. Kam by rádi značku do budoucna posunuli? „Do světa a k lidem,“ shodují se.
TIP NA DÁREK: Smyslné vyznání, zlatý příslib věčné náklonnosti nebo dárek jen tak pro radost. Iniciály z 24K zlata nyní můžete nechat personalizovat jakýkoli parfém PIGMENTARIUM. A to gratis! Jméno pro personalizaci stačí napsat do poznámky během nákupu. Moc dlouho ale neváhejte, gravírování trvá 14 dní.
KLARA ROTT
Klára Rott o kosmetice dokáže mluvit zapáleně, zároveň ale zcela nekompromisně. Když vloni přišla na trh s vlastními produkty přírodní kosmetiky Klara Rott, splnila si velký sen. „Od začátku jsem věděla, že bych chtěla dělat kosmetiku jinak a že se chci zaměřit na detaily, které mi u jiných značek přišly opomíjené.“ Jaké má přesně na mysli? Třeba fakt, že zákazník přesně ví, co si kupuje. Ne každý dokáže luštit latinské názvy,“ prozrazuje Klára. Její cesta za splněním snu ale příliš pohádková nebyla. „Nejtěžší pro mě bylo probrat se do reality. Vše jsem si představovala mnohem jednodušší, než se nakonec ukázalo. Výroba, legislativa nebo reálné vytvoření kosmetických formulí bylo náročnější, než jsem myslela.“ Celý proces výroby totiž pojala jinak, než je u konvenční kosmetiky běžné. Důvod? Nechtěla na produktech a ingrediencích šetřit. „Nejdříve jsme dali dohromady složení výrobků a až na základě toho se dopočítala cena pro zákazníky,“ popisuje Klára svou podnikatelskou vizi.
V jejích výrobcích najdete mimořádně exkluzivní ingredience, jako opunciový olej (nejdražší olej světa), a nenajdete v nich vodu. Proč? Voda má na pleť minimální účinky, Klára ji tedy nahrazuje květinovými hydroláty, které si jako jediná v Čechách sama vyrábí. „Každý přípravek z naší nabídky je léty a zkušenostmi vyladěný mix toho nejlepšího možného, co jsem za ty roky po celém světě objevila a co pomohlo mně i mnoha dalším,“ popisuje značku.
TIP NA DÁREK: Kdybyste měli vyzkoušet jen jediný produkt značky, doporučujeme dvousložkové sérum Harmonie. Obsahuje kmenové buňky z goji a opunciový olej.
YAGE ORGANICS
Značka YAGE Organics sklízí velké úspěchy v Londýně, u nás si teprve vyšlapává svou cestu na výsluní. Zrodila se z lásky k aromaterapii a k českým luhům a hájům. „Ctím své kořeny. Jsem hrdá a vděčná, že jsem se narodila právě tady, v Čechách,“ říká Petra Drvoštěpová, zakladatelka YAGE Organics, která hledá inspiraci v dětství a rodinné bylinkářské tradici. „Čím více člověk cestuje a poznává svět, tím více obdivuje poklady vlastní země,“ poznamenává s tím, že znalosti čerpá především od babičky, která ji k lásce k bylinkám přivedla. „V létě jsme sbíraly lípu, jahodníky, kontryhel, diviznu, sedmikrásky. Vykopávaly jsme kořeny lopuchu a učila mě poznávat byliny a jejich účinky,“ říká Petra. Inspiraci ale sbírá i daleko za hranicemi, třeba v korejské kultuře, konkrétně v desetikrokové péči o pleť, kterou jsou korejské ženy vyhlášené. Má ale tento koncept šanci uspět ve zrychlených českých domácnostech? Ženy často vyhledávají multifunkční produkty, které jim v uspěchané době šetří čas. „To máte jako se cvičením. Když se nebudete o své tělo starat, bude podle toho vypadat. Každá starost vyžaduje čas. Multifunkční produkty jsou skvělé v dekorativní kosmetice, ale ne v péči o pleť. Je to jako kombinace pračky se sušičkou. A každý ví, že sušička funguje lépe samostatně,“ dodává Petra přesvědčivě.
S rodinou se před časem přestěhovala do Velké Británie, aby byla co neblíž těm nejlepším odborníkům z kosmetického průmyslu. Momentálně už dva roky vyvíjí recepturu na BB krém s přírodním UV faktorem na potlačení pigmentových skvrn. Tak snad se brzy dočkáme.
TIP NA DÁREK: Vsadit můžete třeba na jeden z vlajkových produktů značky, olejové sérum s retinolem. Působí i na pigmentové skvrny.