Kafe za 18 000?
Podle průzkumů si rodinný rozpočet vede jen čtvrtina domácností, přitom bez něj se správné hospodaření neobejde. K jeho vypracování ale potřebujete detailně znát své příjmy a výdaje. Příjmy asi dáte dohromady raz dva, výdaje si rozdělte na dvě skupiny: ty, co musejí z vašeho účtu měsíc co měsíc odejít a nehnete s nimi (hypotéka/nájemné, pojištění, energie, peníze na dopravu), a ty, které bychom mohli pojmenovat „kde ty peníze zase jsou!“.
Minimálně jeden měsíc si zapište každou vydanou korunu. Jsou na to chytré aplikace, ale vystačíte si i s obyčejným notýskem a tužkou. Mě osobně vyděsilo, na kolik měsíčně vyjdou všechny ty kávy do ruky, které si ráda dopřávám. Když platíte jedno cappuccino, nepřijde vám na tom nic hrozného. Jenže v součtu je to najednou 1500 za měsíc, za rok pěkných 18 000. Podobných AHA momentů při podrobném analyzování výdajů odhalíte několik. Neplatíte si například Spotify? Nebo Netflix? Permanentku do fitcentra? Každý měsíc si koupíte několik knížek? A skutečně máte čas na sledování seriálů, cvičíte pravidelně a knížky poctivě čtete, neštosují se na zvětšující se hromádce s ambicí, že jednou bude na čtení víc času? Tohle jsou přesně výdaje, které je třeba osekat.
Eva Fouani navíc vřele doporučuje naordinovat si alespoň jeden měsíc, kdy si budete kupovat opravdu jen to nejnezbytnější. „Zjistíte, co si kupujete a extra potěšení vám to nepřináší, a bez čeho se vám naopak žije těžko. To druhé byste si měli zařadit do rozpočtu,“ radí. Jestli by vám jako mně chyběla zmíněná káva, dopřejte si ji. Ale dejte si rozumný měsíční budget, třeba kávu či dvě týdně. Před unáhlenými nákupy vás ochrání i další ověřený fígl. Když máte pnutí něco koupit, dva týdny s tím počkejte. Pak se sami sebe zeptejte, jestli tu věc pořád nutně potřebujete. S vysokou pravděpodobností ne.
Také si odhlaste odběry e-mailových newsletterů, které vás atakují výhodnými slevami a nabídkami. Při sledování Instagramu pamatujte, že je to novodobý teleshopping. Vymoženosti, které tam předvádějí vaši oblíbení influenceři, nejsou nic výjimečného. Navíc jsou za to, že vás ponouknou k nákupu, odměnění.