Závislí na rodičích
Všechny naše scénáře nám vydatně „pomáhají“ psát zejména naši rodiče. Někdy ale v tomto raném věku zafungují i prarodiče či sourozenci. Je tomu tak proto, že děti jsou na rodičích závislí a nemohou bez nich přežít. Zároveň si velmi dobře uvědomují, že jsou ještě ve srovnání s rodiči malé (i fyzicky) a že nemají dostatek informací o tom, jak to v životě chodí. Rodič je v tomto období pro malé dítě často něco jako Bůh. Ostatně podle profesora Frielingsdorfa, známého německého teologa a psychologa, se předobraz Boha (či zejména pro ateisty jiné autority) v dospělosti odvíjí právě od toho, jaké jsme měli rodiče. Třeba ti, kteří vnímají Boha jako trestajícího za hříchy, podle jeho teorie démonických obrazů Boha, měli rodiče s tvrdou moralistní výchovou.
Ať už z vás vyrostl věřící či ateista, vaši rodiče pro vás byli v dětství ti nejdůležitější lidé na světě. A transakční analýza (a dlužno dodat, že nejen ta) říká, že nejen v dětství. Je tu přitom mírný rozdíl mezi maminkou a tatínkem. Od batolecího věku byl podle Freuda pro holčičky trochu významnější tatínek a pro chlapečky maminka.
Chuť riskovat jako klíčový faktor úspěchu
Dítě si do 6 let věku projde hned několika vývojovými fázemi. V každé z nich si řeší jiný konflikt a má se v ní naučit něco jiného. Defétismu svou ratolest můžete nejlépe naučit od 3 do 6 let věku, kdy podle vývojového psychologa Erika Eriksona prochází fází konfliktu iniciativy a viny.
V tomto vývojovém období se dítěti začíná tvořit sebevědomí. Je to období her a tvořivosti, kdy se dítě rádo dostává z kontroly dospělého (proto zde už může chodit do školky), rádo se schovává a zkouší překračovat některé zákazy rodičů. Zkrátka a jednoduše – dítě se učí pracovat s rizikem, které je nutně s každou iniciativou spojeno. Problém je v tom, že o co více podceňuje rizika své iniciativy – třeba, když se rozhodne „vařit“, o to více přeceňuje vinu, která se dostavuje v případě neúspěchu.
Myšlenkové pochody dětí v tomto věku přitom dokáží být až neuvěřitelně kruté, kruté pro ně samotné. Dám vám jeden hypotetický příklad. Maminka malého chlapečka si najde bulku v prsu a musí kvůli tomu podstoupit onkologickou léčbu, toliko faktický průběh. Nic, co by se dospělým ženám, bohužel, nestávalo. Její vlastní dítě to ale může vidět úplně jinak. „Když jsem minulý týden ve školce vymyslel hru na policajty a zloděje, zamknul jsem s Verunkou (tj. další policistkou) Pepíčka na záchodě (tj. do vězení) a paní učitelka mě za trest postavila na hanbu, tak se na mě maminka ten den zlobila a říkala, že jsem jí tím zklamal. A teď je kvůli tomu moc a moc nemocná, je v nemocnici a možná i umře. Můžu za to já!“