Z bodu A do bodu B I
Stěhování je většinou důležitým životním milníkem. Nebojte se – bude to určitě změna k lepšímu a s dobrou organizací zvládnete i ten nejsložitější přesun!
3 měsíce předem
Ukončení smlouvy
Jednou z prvních věcí, která vás čeká, je včasné vypovězení nájemní smlouvy. Většinou je výpovědní lhůta stanovena na dva až tři měsíce dopředu. Plánujte termín odchodu ze starého bydliště jak s ohledem na majitele (pokud mu nedáte včas vědět, má právo po vás požadovat nájemné i za dobu, kdy už v jeho bytě bydlet nebudete), tak se zřetelem na rekonstrukci a řemeslné práce, které je třeba provést v novém domově.
Nutné opravy
Zhruba dva měsíce před stěhováním si také projděte starý byt a zkontrolujte, zda nejsou nutné nějaké opravy před tím, než jej předáte pronajímateli. Ve smlouvě zpravidla stojí, že jste povinni byt udržovat v původním stavu s přihlédnutím k běžnému opotřebení. Prasklá výplň ve dveřích, protékající záchod nebo třeba malování a oprava omítek – to vše jsou drobné opravy, které jste dle občanského zákoníku (nařízení vlády č. 258/1995 Sb.) povinni provádět na vlastní náklady sami a majitel bytu po vás může požadovat, abyste všechny vady napravili.Telefon, internet
Včas nezapomeňte vypovědět také smlouvy poskytovatelům telefonních a internetových služeb a kabelové televize. Většina velkých společností má výpovědní lhůtu stanovenu na jeden měsíc, některé menší firmy ale vyžadují oznámení o ukončení smluvního vztahu i tři měsíce předem.
6 týdnů předem
Velký odpad
Stěhování je ideální příležitost, jak si udělat ve věcech pořádek a zbavit se nepotřebného. Stará chladnička, obývací stěna, plný sklep léta shromažďovaného haraburdí, to všechno je rozměrný odpad, kterého se můžete zbavit hned několika způsoby. Většina obcí pořádá v pravidelných intervalech sběrné soboty nebo přistavuje kontejnery; pokud už žádnou takovou akci do dne stěhování nestihnete, můžete věci sami odvézt do sběrného dvora. Připravte si občanský průkaz nebo nájemní smlouvu, kterou prokážete, že v dané oblasti skutečně bydlíte. Jestliže máte odpadu opravdu hodně, můžete si také nechat k domu přistavit kontejner. Ten lze objednat u městských technických služeb nebo soukromých úklidových firem a za přistavení a likvidaci odpadu počítejte s poplatkem okolo 1000–3000 korun.
Výběr firmy
Zhruba měsíc a půl před stěhováním už je čas začít hledat spediční firmu, zejména v případě, že se chcete stěhovat v nejvytíženějších dnech – o víkendu a ke konci měsíce. Řada společností je ochotna nabídnout i nižší cenu, pokud si stěhování domluvíte s dostatečným předstihem. Zadejte poptávku alespoň třem společnostem, ať máte možnost srovnání. Zajímejte se i o pojištění a doplňkové služby, jako je zapůjčení krabic a obalů. Orientační kalkulaci by vám měla slušná firma vytvořit zdarma, ideální je, když se její pracovník přijde podívat, co se bude stěhovat. Hodně prozradí také zpětná vazba klientů – recenze na desítky stěhovacích firem z celé republiky naleznete například na www.stehujemese.cz.
4 týdny předem
Krabice a obaly
Čím dříve začnete balit, tím méně stresu vás čeká. Už měsíc dopředu si opatřete dost velkou zásobu krabic. Pokud si najímáte stěhovací firmu, většinou vám všechno potřebné zdarma nebo za malý poplatek zapůjčí. Obaly a boxy na věci se dají zakoupit nové v hobbymarketech, ale je možné využít i krabice od ovoce a potravin, které vám zdarma dají v supermarketech nebo tržnicích. Kupte si také bublinkovou a strečovou fólii, lepicí pásku a pytle na odpadky o objemu alespoň 100 l. Jako výplň pro zabalení nádobí a křehkých věcí poslouží staré noviny, ale i ručníky, prostěradla a podobný textil.
Shánějte pomocníky
Jestliže se stěhujete bez firmy, je čas obvolat přátele a sehnat několik lidí, kteří vám v den D budou k ruce. Máte-li menší byt (1 + 1, 2 + kk), poproste o pomoc jednoho nebo dva kamarády. V případě, že stěhujete větší byt, budete potřebovat alespoň tři nebo čtyři páry silných rukou. „Stejné počty platí i při objednávání zaměstnanců stěhovací firmy – sice za hodinu práce zaplatíte víc, ale čas stěhování, který platíte, se celkově zkrátí,“ radí Jaroslav Havránek, ředitel společnosti Stěhování Havránek.
Začněte balit
Nejdříve zabalte věci, které nepotřebujete denně – sezonní sportovní vybavení a oblečení, knihy, bytové dekorace. Předměty, které spolu souvisejí, dávejte k sobě a krabice podrobně popište. Například nádobí budete mít hned několik krabic, proto je lepší na karton napsat ‚talíře s červeným okrajem‘ než jen ‚nádobí‘.
Jak vybrat firmu
Seriózní firma by měla nabízet dost velké, speciálně upravené vozy s polstrovanými stěnami a pásy pro upevnění nábytku. Většina společností poskytuje i doplňkové služby, jako je bezplatné zapůjčení obalových materiálů a samotné balení. Pokud se chcete některých věcí rovnou zbavit, vybírejte firmu, která zajistí odvoz odpadu a předloží vám doklad o jeho ekologické likvidaci. Rozhodně se vyhněte přepravcům, kteří nejsou pojištěni pro případ poškození věcí. Většinou jsou to společnosti či jednotlivci, co mají stěhování pouze jako doplňkovou činnost k jiné oblasti podnikání. Zjistěte si, pro jaké konkrétní případy je firma pojištěna (ztráta, zničení, poškození majetku, ale i škoda vzniklá na objektu), jaká je výše pojistného plnění, a pokud se stěhujete do zahraničí, je důležité i to, v jakých zemích je pojistka platná. Vyžadujte nahlédnutí do pojistných smluv; solidní firmy vám je předloží.