Hra Pohřeb až zítra vypráví o jedné rodinné večeři, která se promění v divoký rej názorů, charakterů a životních karambolů. Vše začíná tím, že v předvečer babiččina pohřbu pozve matka do rodinné vily nejbližší členy svojí původní domácnosti, aby spolu v míru a shodě povečeřeli. U stolu tak zasedne její bývalý manžel, dostaví se i obě dospělé dcery Andy a Tess. A nechybí ani nejmladší dítě, teenager Miki, který ve vile stále bydlí. Plány na poklidné setkání se ale rychle začnou hroutit. S výjimkou matčina přítele Jiřího, který je ostatním právě ten večer slavnostně představen, se tu totiž všichni cítí být na svém území. A k tomu všemu se přidá dosti výstřední televizní vysílání a cosi v kufru, který zatím čeká v předsíni.
Ještě budete rádi za svoji rodinu
Divadelní lahůdku s mnohoznačným názvem Pohřeb až zítra napsala Natálie Kocab, která hodně čerpala z vlastního příběhu a zázemí: „Každá z postav má nějakou rezonanci ve skutečných členech mé rodiny. Moje rodina je pyšná, že se stala námětem divadelní hry, jenomže na mě z toho jdou trochu mrákoty. Vyšla jsem sice z nějakého základního rozestavění, ale jednotlivé figury, jejich charaktery i osudy, jsem si pak už utvářela, jak se mi zlíbilo a jak jsem potřebovala, ale vysvětlete jim to, že?“, říká autorka, jejíž hra vtipně líčí situaci známou snad v každé rodině: totiž to, jak těžké je v klidu si promluvit s nejbližšími příbuznými.
Živá hra s lidmi, kteří se mají rádi
Ve svérázné komedii excelují herecké tváře známé nejen ze smíchovské scény. Robert Jašków si svou roli otce užívá, i když se s ní dle vlastních slov úplně neztotožňuje. Mohl se však díky ní stát tátou dvou dospívajících dcer a po všech padouších si zahrát zase něco úplně jiného. I Bohdana Pavlíková si roli matky pochvaluje. Sama říká: Diváci, přijďte! Budeme rodinou, ve které se možná najdete. Anebo budete rádi, že s ní nemáte nic společného!“
Roli cizokrajného matčina přítele se vtipně zhostil sympatický Luboš Veselý (a současně i životní partner herecké kolegyně Bohdany Pavlíkové). Vedle stálých členů Švandova divadla vsadil režisér Hrbek na neokoukané mladé talenty. Natálii Řehořovou a Beátu Kaňokovou, která byla v roce 2018 nominována na Cenu divadelní kritiky pro talent rok, obsadil do rolí dcer, v roli rodinného benjamínka alternují Cyril Dobrý (syn herce Karla Dobrého) a Adam Ernest.
Scéna jako dvoupatrový dům
Představení, které získalo cenu studentské poroty za komedii roku 2017 na 18. ročníku Grand festivalu smíchu, zaujme nejen svou razantností, ale i neobvyklou scénou. Děj je umístěn do dvou pater rodinné vily. Její útroby, jednotlivé pokoje, zůstávají ne náhodou rozříznuté a otevřené podobně, jako se ve hře ostře obnažují osudy i pohnutky jednotlivých hrdinů.
Pokud máte smysl pro humor, jistě se vám budou líbit bystré psané dialogy připomínající skvělé momenty z komedií Woodyho Allena.
Nenechte si proto ujít nejbližší reprízu představení v pátek 11. 10. nebo ve čtvrtek 24. 10. od 19 hodin ve Velkém sále Švandova divadla na Smíchově!