Umělá inteligence, známá také pod zkratkou AI, dokáže po zadání jednoduché textové zprávy využít algoritmy ke generování originálního textu, obrázků, softwarového kódu, vzorců Excelu a dokonce i hudby. Generativní aplikace umělé inteligence, jako je ChatGPT, byly totiž „vycvičeny“ na obrovské množství dat a dokážou vytvořit obsah v lidské kvalitě během několika sekund. To spoustu lidí vede k obavám, zda jejich práci nezačne vykonávat AI a oni o ni nepřijdou.
Aby lidé věděli, na čem jsou, byl letos v březnu realizovaný průzkum na toto téma. Podle něj by na trhu práce v USA a Evropě mohlo být umělou inteligencí ohroženo až dvě třetiny všech pracovních míst – neboli 300 milionů pracovních míst.
6 profesí, které jsou v ohrožení
Podle průzkumu budou AI ovlivněny zejména pozice, které vyžadují opakované zadávání dat a práce, které zahrnují matematické dovednosti. Martin Ford, autor knihy Rule of the Robots: How Artificial Intelligence Will Transform Everything, tvrdí, že je zde zásadní položit si následující otázku: „Máte takovou práci, kde by jiná osoba mohla studovat záznamy o všem, co jste dělali, a přijít na to, jak dělat svou práci? Pokud je odpověď ano, pak bude vaše práce náchylná k nahrazení.“ Server Howstuffworks na základě těchto údajů sepsal s pomocí Forda a dalšího odborníka na umělou inteligenci – Toma Davenpora, profesora IT a managementu na Babson College v Massachusetts a autora několika knih o umělé inteligenci na pracovišti – seznam profesí, kterých se může zásah AI do této míry týkat. Těmi jsou:
1. Tvůrci určitého typu psaného obsahu
V ohrožení je odvětví marketingu produktů a služeb, do nějž spadají webové články či příspěvky na sociálních sítích. Tento typ cíleného obsahu je totiž přesně to, co má generativní umělá inteligence umět vytvářet. Již existují výkonné aplikace jako Jasper – AI, která dokáže svižně vytvářet marketingové články, personalizované e-maily a včasné příspěvky na Twitteru pouhým stisknutím tlačítka.
Vedle toho jsou v ohrožení i určité druhy žurnalistiky, které jsou již nyní nahrazovány. Zejména sportovní zpravodajství se snadno automatizuje. Totéž platí pro některé typy finanční žurnalistiky, jako jsou čtvrtletní oznámení o výdělcích a další obchodní údaje.
2. Grafici
Pokud si myslíte, že veškerá kreativní a umělecká práce je imunní vůči automatizaci, ještě jste se nesetkali například s DALL-E 2 od OpenAI, mozky ChatGPT. DALL-E 2 generuje obrázky stejným způsobem jako ChatGPT generuje text. Zadejte výzvu – například „ukažte, jak by dnes vypadala princezna Diana“ – a DALL-E 2, či jiná AI s tímto zaměřením, vám během chvíle ukáže desítky různých obrázků. Výsledky jsou podle jednoho profesionálního grafika „šílené“ (v dobrém/děsivém smyslu).