Představte si, že jste si po dlouhé době udělali hezké pomalé ráno pro sebe. A zatímco jiné dny vůbec nesnídáte a cestou do práce jen popadnete hrnek kafe, dnes jste si připravili domácí lívance s javorovým sirupem a dozdobili jste si je borůvkami. K tomu i ta káva, protože ta nesmí po ránu chybět, džus a voda...no a vypadá to krásně! Své dílo si tedy vyfotíte a máte tendenci fotku sdílet na Instagramu. Ale proč? Jaké bude vaše sdělení? Že máte čas snídat a ostatní ne? Že chcete, aby vám ostatní záviděli? Že jste si dnes vyhradili čas sami pro sebe a že to je fajn?
Na jednu stranu nedává smysl, proč mají lidé potřebu na sociálních sítích všechno sdílet. Je to přeci váš život a ostatní o něm nemusí nic vědět. Na druhou stranu to dělá každý, tak to musí mít své důvody. A také že má! Podle průzkumu New York Times nazvaného Psychologie sdílení jich je hned 5!
1. Chcete přinášet hodnotný a zábavný obsah ostatním
Toto je podle výše zmíněného průzkumu nejčastějším důvodem, proč lidé sdílejí obsah na sociálních sítích. Týká se 94 %! Lidé jednoduše chtějí informovat, pobavit a pomáhat lidem ve svém životě.
2. Máte potřebu se definovat před ostatními
Každý je originální a chce se vymezovat vůči ostatním. Není proto překvapením, že sdílíte obsah na sociálních sítích, abyste sdělili druhým, kdo jste a na čem vám záleží. Jednoduše věci sdílíte, abyste ukázali světu svou identitu.
3. Skrz sociální sítě udržujete a rozvíjíte vaše vztahy
Lidé sociální sítě ve většině případech také využívají jako prostředek k navazování a udržování spojení. 73 % lidí sdílí něco online, aby se setkali s ostatními lidmi se stejnými zájmy a 78 % kvůli tomu, že jim to umožňuje komunikovat s lidmi, se kterými by jinak nezůstali v kontaktu.
4. Jednoduše vás to naplňuje
Člověk může rád sdílet věci i z prostého důvodu, kterým je, že ho to baví, pomáhá mu to cítit se více propojený se světem a v důsledku toho ho to naplňuje.
5. Chcete svým sledujícím něco sdělit
Můžete chtít předat vaše nápady, podporu určitých projektů, ale třeba i doporučení na značky, se kterými spolupracujete a které chcete propagovat. I tak sociální sítě dnes z velké části fungují.
Sociální sítě jsou kapitolou samy o sobě a je pravda, že během posledních 20 let, kdy se začaly rozšiřovat, výrazně proměnily každodenní realitu a staly se nástrojem manipulace. Na Instagramu si můžete vytvořit složku „blízcí přátelé“, pro které sdílíte obsah, který by se neměl dostat na veřejnost, ale zároveň se o něj s někým chcete podělit; velice snadno si můžete lidi na sociálních sítích zablokovat, a tak jim jednoduše zamezit přístup do vašeho života; či můžete něco sdílet jen kvůli tomu, abyste tím někoho oslovili, což se nejčastěji děje pomocí funkce „příběhů“ (bublinek, které zobrazují, co nasdílíte, pouze 24 hodin).