Chika Kako: Jedna z nejinspirativnějších žen v automobilovém průmyslu
Stalo se tomu poprvé v historii Lexusu, ale i poprvé v celém Japonsku. Hlavní inženýrkou výrobce luxusních automobilů Lexus se stala žena. Zavádí nová pravidla hry a inspiruje se tím, po čem ženy touží.
Třeba po proslulých lodičkách s rudou podešví nebo módních novinkách stejně jako Anne Hathaway ve filmu Ďábel nosí Pradu, jímž se talentovaná designérka inspirovala při navrhování modelu Lexus UX. “Má být o ženě, která vše, co dělá, dělá s vášní. O ženě, která právě vstoupila do módního světa, jež ji nikdy předtím nezajímal, ale to se změnilo. Nová práce jí přináší nové možnosti a posouvá její profesní, ale i osobní život,” svěřila se japonské edici časopisu Elle. Svým moderním a inovativním přístupem cílí především na mladé lidi, kteří touží nejen po krásných věcech, ale ještě více po zážitcích.
Chika Kako patří mezi nejlepší projektanty vozů na světě. Zároveň působí jako místopředsedkyně představenstva společnosti Lexus International a je vzorem pro mnoho Japonek, které byly, podobně jako ona, vychované matkami v domácnosti. Zpočátku ani ona vůbec neuvažovala o budování kariéry, dokonce ji vůbec nenapadlo, že by snad měla celý život pracovat.
Studium technického zaměření a práce v Lexusu ale všechno změnily. Nejprve přitom chtěla s ohledem na rodinnou tradici jít na medicínu, protože její otec byl lékař. Nakonec se ale rozhodla pro studium chemie. “Bavilo mě experimentovat, proto jsem hledala práci, kde budu moct vymýšlet nové věci,” vzpomíná.
V Lexusu začala Chika Kako pracovat už v roce 1989, tedy ihned poté, co firma zpřístupnila ženám pozice, které nabízely atraktivní kariérní postup. Hlavní inženýrkou se stala po schůzce s vedením firmy, kde odvážně oponovala svým nadřízeným a říkala, co podle jejího názoru nefunguje v designu značky a že to dokáže napravit. Kuráž se jí vyplatila – první úkol, který v nové roli hlavní inženýrky dostala, byl facelifting hybridního modelu CT.
Úspěch Kako měl široký ohlas v Japonsku, ale i v zahraničí. Díky jejímu postupu ve firmě si řada politiků a manažerů v její rodné zemi uvědomila potřebu podporovat kariéry žen. Premiér Shinzo Abe se zavázal, že do roku 2020 budou třicet procent nejvyšších pozic v japonských firmách zaujímat ženy.