7 inovátorů, kteří vsadili na design
Když se snoubí kvalita s designem a produkt lahodí nejen oku, jde vždy o nezapomenutelný výrobek, o kterém se bude mluvit po mnoho dalších let, chce to jen mít odvahu začít. Přesně tak uvažovali i mnozí inovátoři, jejichž jména na nás svítí z reklamních tabulí a jejichž produkty jsou ikonami ve své kategorii.
Daniel Swarovski
Český rodák z Jiřetína pod Bukovkou se už v mládí vyučil uměleckým sklářem. Daniel Swarovski ale musel nejdříve potkat jiného Čecha, Františka Křižíka, který ho inspiroval k sestrojení stroje na broušení skla, aby se z příjmení Swarovski pak mohlo stát jedno z nejslavnějších jmen v oblasti šperků a drahých kamenů na světě.
K velkovýrobě ale české vody nestačily, a to doslova. Kvůli lepšímu využití vodních zdrojů potřebných pro výrobu energie se Swarovski přestěhoval do rakourského Tyrolska, kde se svým obchodním partnerem Armandem Kosmannem založili firmu KS & Co. Hlavní vizí Swarovského bylo vytvořit „diamant pro všechny“ – svůj brus skla tak přivedl k dokonalosti, aby vznikly krásné a jedinečné šperky, které si může dovolit i nižší vrstva.
Ferdinand „Ferry“ Porsche
Příjmení vídeňského rodáka Ferryho Porsche je známé díky rychlým, kvalitním, a především drahým autům. Tak by se ale pravděpodobně nestalo, kdyby jeho otec Ferdinand Porsche starší, vynálezce převodovky a známého Volkswagena Brouka, nenavštěvoval kurzy elektrotechniky na liberecké průmyslovce. Právě tam pravděpodobně začala jeho vášeň pro sestrojování komponentů v návaznosti na automobilový průmysl. Spolu pak v roce 1931 založili firmu, která dnes produkuje automobily obdivované celým světem.
Rodina Porsche byla inovátorem především v Evropě – do té doby se tu příliš sportovních aut nevyskytovalo. Auta s typicky kulatými předními světly jsou ale bohužel spojená i se smutnou historií, kterou byla podpora režimu Adolfa Hitlera za druhé světové války. Přesto se Porsche dokázalo vyšplhat po pomyslném žebříčku luxusních aut až na samotný vrchol – a neexistuje dnes snad člověk, který by tuto značku na první pohled nepoznal.
Thomas Burberry
Když si v roce 1987 nechal Thomas Burberry patentovat látku gabardén, asi ještě netušil, jakou revoluci tím způsobí. Výrobky obchodníka s luxusními trenčkoty, pánskými obleky a dámskými kostýmky jsou ale známé především kvůli jinému, designovému prvku. Takzvaně tartanový vzorek se totiž stal ikonou a hlavním poznávacím znamením značky Burberry, který se začal objevovat všude – zprvu v podšívkách, poté ale už na šátcích, kabelkách, kabátech i vůních, se kterými obchodní dům taktéž koketuje. Zároveň jde ale o jeden z nejvíce kopírovaných a vykrádaných módních vzorů vůbec.
Sám Brit Burberry šil oblečení z gabardénu například pro prvního člověka na jižním pólu – Ronaldu Amundsenovi. V průběhu let si britskou značku oblíbila jak vyšší, tak nižší vrstva a dnes je dědictví Thomase Burberryho rozšířené v téměř 50 zemích světa.
James Dyson
Držitel Řádu britského impéria by se dal označit jako britský Steve Jobs. Bez výrobků průmyslového vynálezce Jamese Dysona by se totiž některé domácnosti i veřejné prostory už vůbec nemohly obejít. Sušíte si na veřejných toaletách ruce ve speciálních sušácích, ze kterých se pomalu vytahují ruce? Pak také využíváte jednu z nejprůlomovějších technologií, kterou James Dyson vymyslel. Vůbec největší úspěch měl ale průkopník ve světě spotřebičů se svými bezsáčkovými vysavači, které fungují na principu cyklonové separace částic a neztrácejí tak svou sací sílu.
Jedny z posledních objevů Jamese Dysona jsou bezlopatkové ventilátory, které jsou bezpečné i pro děti a které umí dokonce i topit nebo zvlhčovat vzduch. U veškerých svých výrobků si navíc dává James Dyson záležet na designu, který je čistý a nadčasový – a proto svět jeho výrobky miluje.
Manolo Blahnik
Českou stopu má ve světě i obuvnický průmysl. Se svým českým otcem a španělskou matkou patří Manolo Blahnik k jedněm z nejlepších a nejznámějších obuvníků vůbec.
Jeho cesta ale tak jednoznačná nebyla. Původně student práv se až později rozhodl vydat cestou architektury a umění. Právě architektura je podle jeho slov to, co mu pomáhá vytvářet jedinečnou obuv, jež svět zná především díky postavě Carrie ze seriálu Sex ve městě. Typicky elegantní jehlový podpatek si totiž díky němu zamilovaly miliony žen.
V současné době má Manolo Blahnik v Česku výstavu svých unikátních kousků zvanou „The Art of Shoes“. Navštívit ji můžete do 12. listopadu v pražském Museu Kampa.
King Camp Gillette
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč se žiletky jmenují žiletky? Ano, správně – jde o odvozeninu z názvu vůbec nejznámější značky jednorázových holítek na světě. Nicméně věřte nebo ne, zakladatel firmy King C. Gillette nestál u úplně první žiletky na světě – její podobu však zdokonalil do formy, jakou známe a používáme dnes, a právě proto má tento americký obchodník čestné místo na seznamu známých inovátorů. Gillettova žiletka letos slaví úctyhodných 113 let od svého patentování a za dobu své existence prošla mnohými změnami, které znamenaly revoluci v pánském holení (ze kterého se pak přirozeně rozvinulo i holení dámské).
King Camp Gillette se ale kromě žiletek zasloužil například i o popularizaci nejrůznějších marketingové strategií – tou vůbec nejznámější bylo rozdávání produktů zdarma – a jednalo se samozřejmě o žiletky.
Harold „Matt“ Matson a Elliot Handler
Že absolutně netušíte, co mají pánové Matson a Handler společného s jakoukoliv značkou? Podívejte se ještě jednou na celá jména, tedy spíše na přezdívku „Matt“ a křestní jméno Elliot. Jedná se přeci o ikonický Mattel! Výrobci „barbie“, nejprodávanějších panenek na světě s typicky vosím pasem a antilopíma nohama, původně začínali s prodejem obrazových rámů a následně „nábytku“ pro panenky.
Kromě „barbín“ má ale duo na kontě i další úspěchy a vynálezy – například uvedli vůbec poprvé mluvící panenku, vymysleli také současně velice populární panenky Monster High nebo známá klučičí autíčka Hot Wheels. „Barbie“ od Mattela ale pořád zůstává nadčasovou hračkou a bude tak se značkou Mattel spojena navždy.