Přejít k hlavnímu obsahu
Řemesla

Tři generace, jedna vášeň: Jak rodina Slivkových vrací život historickým pokladům z papíru

V malebném ateliéru na venkově se scházejí tři generace restaurátorů z rodiny Slivkových. V reportáži pro Marianne Venkov a styl prozradili, jak každý člen tohoto klanu přispívá svým talentem k oživování starých plakátů, map či knih. Co obnáší jejich každodenní práce a jaké příběhy stojí za jejich zakázkami?

Není výjimečné, že se ve společné dílně nebo ateliéru potkávají při práci rodiče se svými potomky. Ale bratr se sestrou a k tomu maminka, občas i babička? „V tomhle ohledu jsme opravdu dost neobvyklý tým. Před prací na nové zakázce dlouho a živě diskutujeme nad postupem, protože každý z nás může věc vidět jinak. A někdy se i trochu pohádáme,“ usmívá se nejmladší členka restaurátorského klanu Eliška Hercová Slivková. Ta vystudovala restaurování papíru a knižní vazby v Litomyšli. Její bratr Jan do tajů a nuancí vznešeného materiálu, poprvé vyrobeného v Číně před dvěma tisícovkami let, pronikl během studií na Fakultě výtvarných umění v Brně. Základ ale měli oba dva už z domova. Eliška s Janem v ateliéru vyrůstali a drobné „restaurátorské úkolydostávali od chvíle, kdy dokázali udržet štětec v ruce. Když jejich maminka Lucie pracovala na záchraně vzácného historického kusu, třeba poškozeného plakátu, natrhala jim obyčejný leták či jiný papír a oni jí koukali pod ruce a snažili se její postupy co nejvěrněji napodobit.

Mohlo by se vám líbit

KVÍZ: Zjistěte, zda poznáte český film podle jediného pohledu na dům či chalupu

Na samotě u lesa, Postřižiny, nebo Všichni dobří rodáci. To je jen pár filmů, které se nám vtiskly do paměti nejen příběhem, ale také vizuálním zpracováním. Patříte mezi filmové nadšence a poznáte podle architektury oblíbený snímek?
marianne.cz

Restaurování vitráží pro katedrálu svatého Víta

Teď Lucie Slivková Waulinová a její děti provozují společně dva restaurátorské ateliéry. První je v Praze, druhý na chalupě v severních Čechách. Občas radu přidá i babička Alena, která s papírem pracuje od roku 1958. Kouzlo jeho restaurování spočívá mimo jiné v tom, že je každá zakázka typově úplně jiná. Stačí se rozhlédnout po ateliéru, který zabírá celé první patro domu. Na velkých pracovních stolech leží knihy, grafiky i reklamní plakáty. Liší se také velikostí. „Restaurovali jsme například originály návrhů vitráží pro okna katedrály svatého Víta od Stanislava Libenského,“ vzpomíná Eliška. Okna mají na výšku 6,5 metru a Libenský malby vytvořil v měřítku 1:1. V podobných případech už nestačí ani největší stoly, vybavení ateliéru se musí vyklidit a práce se přesune na podlahu.

Historické tisky od Alfonse Muchy v neuvěřitelné kvalitě

Jak padlo v úvodu, samotnému restaurátorskému zákroku musí předcházet podrobná analýza daného papíru a použitých barev. Každý artefakt je jiný, záleží i na jeho stáří. „Staré materiály jsou velmi kvalitní. Třeba takový originální Mucha, to jsou tisky, které byste, když to přeženu, klidně mohli dát do pračky, a barva se na nich ani nehne. Ale novější věci bývají katastrofa, barva hodně pouští, takže musíme volit jiný postup,“ popisuje Lucie. Nejhorší jsou podle ní budovatelské plakáty z padesátých let minulého století, kdy se na kvalitě šetřilo snad nejvíce. Pokud by v těchto případech restaurátor první fázi přeskočil a vzal do ruky hned čisticí prostředek, mohl by dílo nenávratně poškodit.

Restaurátorská dilemata: zachovat patinu nebo vytvořit novotu?

Klienty rodinné firmy jsou jak muzea a galerie, tak soukromníci. Většinou se jedná o sběratele, ale výjimkou nejsou ani lidé, kteří starý plakát nebo knihu našli na půdě a chtějí si je nechat opravit jako památku na předky.A jsou za tím často velice krásné příběhy. Třeba tenhle plakát s historickým automobilem nám přinesl pán, jehož dědeček dělal šoféra jednomu továrníkovi. Řídil stejný model a plakát dostal jako dárek od svého zaměstnavatele,“ ukazuje Jan plakát s vyobrazením rudého krasavce belgické značky Minerva. Papír je vyčištěný a podlepený, zbývá doretušovat poškozená místa. V tu chvíli nastává poslední dilema: má plakát nebo obraz svítit novotou jako v době svého vzniku, nebo mají být jeho šrámy přiznané? Podle Jana je ideální kombinace obojího. Byla by chyba poškození vzniklá používáním zatajovat, vždyť i ona jsou součástí příběhu, který stará umělecká díla vyprávějí.

Galerie: Jak pracují restaurátoři

Článek vyšel v časopise Venkov & styl v čísle 2/2024.

Čtěte také: Manželský pár utekl z Prahy na venkov: Chatka ze 70. let se proměnila v dokonalé bydlení

Manželé se rozhodli uniknout městskému ruchu a toužili najít klid v rekreační oblasti za Prahou, kde proměnili starou chatku ze 70. let na moderní bydlení. S atypickou střechou a minimalistickým designem vytvořili místo, které nejen respektuje okolní přírodu, ale poskytuje i pohodlí pro práci z domova. Chatka je důkazem, že i v omezených podmínkách lze postavit jedinečný dům, který splní všechna očekávání.
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Řemesla
Rozpustí se vám doslova na jazyku, lahodné čokoládové pralinky inspirované francouzskou cukrařinou

Rozpustí se vám doslova na jazyku, lahodné čokoládové pralinky inspirované francouzskou cukrařinou

Řemesla
Zachumlejte se do krásných pletených svetrů: Zkušené pletařky jsou na vás připravené a poradí, jak se výroby pustit

Zachumlejte se do krásných pletených svetrů: Zkušené pletařky jsou na vás připravené a poradí, jak se výroby pustit

Řemesla
Dědeček se sklem nikdy nepracoval, přesto díky jeho vášni vznikla renomovaná sklářská firma

Dědeček se sklem nikdy nepracoval, přesto díky jeho vášni vznikla renomovaná sklářská firma

Řemesla
Šperkařské řemeslo nové generace: Prsteny na míru vytvořené mistry zlatníky podle vašich představ

Šperkařské řemeslo nové generace: Prsteny na míru vytvořené mistry zlatníky podle vašich představ

×
  • 641 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV & STYL + DIGITÁLNÍ VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV & STYL + DIGITÁLNÍ VERZE ZDARMA
  • Předplatit