Přejít k hlavnímu obsahu
Řemesla

Dva nejlepší kamarádi vyrábějí precizní umělecká dřevěná pera: Inspirací se jim stala čínská mytologie

Filip Štěpnička a Jakub Hrubý jsou nerozluční přátelé už od dětství. Po letech v korporátním světě se rozhodli vrátit ke své dlouholeté vášni, práci se dřevem. V Jablonci nad Nisou založili dílnu Wood-factory, kde metodou pokus omyl, s trpělivostí a precizností, dosáhli jedinečného umu ve výrobě dřevěných per. Jejich příběh, plný vytrvalosti a lásky k řemeslu, představili pro časopis Marianne Venkov & styl.

Přátelí se od dětství a netají se tím, že spolu zažili mnohé – v dobrém i zlém. Po letech práce ve velkých korporacích nastala doba, kdy Filip i Jakub potřebovali změnu. Protože je oba vždy táhlo ke dřevu, začali se s tímto materiálem blíže seznamovat. Dřevo je jako by vedlo samo – vnímali jeho strukturu, kresbu, rozlišovali různé druhy. Mezi jejich prvními výrobními pokusy byly polička, stolička, stůl nebo šachy. Časem se směřování jejich společného podnikání vyjasnilo: dřevo se stalo jejich volbou číslo jedna! V Jablonci nad Nisou založili před čtyřmi lety dílnu Wood-factory.

Galerie: Jak probíhá výroba dřevěných per

Inspirace v čínské mytologii

Investovali do soustruhu a metodou pokus–omyl zkoušeli, co dřevo vydrží. Velký zlom nastal ve chvíli, kdy zhlédli video z Ameriky o výrobě per. Rozhodli se vyrábět dřevěná kuličková i plnicí pera! První kusy vyžadovaly velké úsilí, než spatřily světlo světa. „V září jsme byli na světové výstavě v Singapuru, kde jsme prezentovali naše pera. Letošní rok je ve znamení Draka, který je nejvznešenějším znamením čínského zvěrokruhu. Celý život se snaží ulovit perlu moudrosti, symbolizuje lidský růst,“ vysvětluje Filip Štěpnička s nadšením. Čínská mytologie oba tvůrce inspirovala k výrobě pera představujícího draka táhnoucího se za perlou vědění. V odrazu jejich počátků, kdy zjišťovali, co bude fungovat a co ne, představuje tento úspěch obrovský posun.

Mohlo by se vám líbit

Nejstarší textilní řemeslo paličkování vyžaduje trpělivost a pečlivost

Patří mezi nejstarší a zároveň nejkrásnější textilní řemesla, která vyžadují nejen zručnost, ale i velkou dávku trpělivosti. Paličkování, jemná technika výroby krajek, se po staletí předává z generace na generaci. I dnes přitahuje nové nadšence, kteří oceňují půvab krajek.
marianne.cz

Důležitá je preciznost

Dřevěná pera dnes vyrábí více lidí, ale troufám si říci, že kvalitou se mezi nimi vyjímáme. Každé pero tvoříme ručně, milimetr po milimetru. Projde nám rukama každá součástka. Kontrolujeme i směr vzoru dřeva, úplně všechno. Už se stalo, že se nám ozvali lidé s reklamací a po kontrole objednávky jsme zjistili, že koupili levnější dřevěné pero od někoho z naší konkurence,“ dodává Štěpnička. Kvalita je pro majitele Wood-factory prioritou; do strojů investovali značné prostředky, a výsledek stojí za to. „Lidem nabízíme kvalitu, kterou očekávají. Ze zhruba pěti a půl tisíce objednávek máme za celou dobu pouze tři reklamace,“ přiznává Filip. U této práce záleží i na přesnosti, doslova na milimetrech! Pokud je něco byť jen mírně mimo osu, dřevěné tělo pera praskne. Filip Štěpnička říká, že nejvíc ho baví ta část procesu, kdy vzniká samotné pero. V tu chvíli má nachystané a navrtané dřevo, všechny součástky na místě a přichází na řadu opracování dřevěného kvádru do finální podoby. „Vytvářel jsem pera na zakázku pro váženou firmu. Každý kvádr na výrobu pera stál přes tisíc korun. Začal jsem a pět jich mi hned na začátku prasklo! Dřevo nic neodpouští,“ uvádí dnes už s úsměvem.

Mohlo by se vám líbit

Dvorek venkovského statku se proměnil k nepoznání: Trávník kompletně nahradily plochy divoce rostoucích trvalek a suchomilných bylinek

Původní statek se nachází na okraji menší vesnice u Litomyšle. Renovace se dotkla všech částí pozemku, nejvýraznější proměnou ale prošel dvůr, který je ze tří stran lemovaný budovami a z poslední se otevírá do sadu s původními i novými stromy.  Novou dominantou se stal přírodní biotop, který svou délkou uspokojí nejednoho plavce.
marianne.cz

Článek vyšel v časopise Marianne Venkov & styl, redakčně upraveno 

Mohlo by se vám líbit

Vášeň ke sklářskému řemeslu našel rodák z Ria v libereckém kraji

České sklářství obohatilo jedno umělecké srdce z brazilského Ria. Výtvarník Ricardo Hoineff našel nový domov a tvůrčí inspiraci v libereckém kraji. Jeho cesta od scénografie až ke sklářské peci, se stala inspirujícím tématem reportáže pro Marianne Venkov & styl.
marianne.cz

Článek vyšel pod původním titulkem „Vlastní příběh psaný perem..“ v časopise Marianne Venkov & styl číslo 11/2024. Všechna vydání časopisu naleznete za zvýhodněnou cenu zde

Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Řemesla
Kvíz: Tradiční mlynářské řemeslo. Co všechno o něm víte?

Kvíz: Tradiční mlynářské řemeslo. Co všechno o něm víte?

Řemesla
Dnešní zaměstnanecká ubytovna dříve zvaná Šalanda: Zapomenutá noclehárna pro pivovarské dělníky a tovaryše

Dnešní zaměstnanecká ubytovna dříve zvaná Šalanda: Zapomenutá noclehárna pro pivovarské dělníky a tovaryše

Řemesla
Po čtyřicítce našel svou vášeň ke sklářskému řemeslu: Rodák z Ria oživuje českou tradici

Po čtyřicítce našel svou vášeň ke sklářskému řemeslu: Rodák z Ria oživuje českou tradici

Řemesla
Nejstarší textilní řemeslo nepřestalo být trendy: Paličkování je především o jemnosti a preciznosti

Nejstarší textilní řemeslo nepřestalo být trendy: Paličkování je především o jemnosti a preciznosti

×
  • Marianne Venkov & styl
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV A STYL + FORMY TESCOMA + DIGI VERZE ČASOPISU ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV A STYL + FORMY TESCOMA + DIGI VERZE ČASOPISU ZDARMA
  • Předplatit