Tamara Kotvalová: dáma z Pařížské
O tom, jaká byla její cesta k prosperující firmě a co ji v práci inspiruje, tentokrát vypráví Tamara Kotvalová – žena, která dokázala vybudovat úspěšnou rodinnou společnost Carollinum zastupující u nás luxusní šperkařské a hodinářské značky, a žena, která se rozhodně nebojí riskovat.
Proč jste se rozhodla úplně změnit kariéru a začít podnikat? Co vás vedlo k tomu, založit společnost Carollinum?
Původně jsem se chtěla věnovat pedagogické dráze, ale s revolucí, novou vlnou euforie a příležitostí jsem se rozhodla odejít ze Slovenska, kde jsem v té době působila, a zkusit štěstí v Praze. Získala jsem zaměstnání u německé obchodní společnosti zabývající se prodejem šperků, kde jsem dostala prostor objevit a v plné šíři realizovat svého obchodního ducha. Nabyté zkušenosti mi poté přišly vhod při vzniku společnosti Carollinum. Tu jsem založila se svým tehdejším manželem a z nuly ji pak krůček po krůčku vybudovala do dnešní úspěšně fungující rodinné firmy.
Myslíte si, že jste v podnikání a v životě hodně riskovala, jste člověk, který se nebojí ‚do toho jít‘?
V životě jsem riskovala několikrát. V paměti mi pak utkvěly tři takové výrazné okamžiky. Poprvé, když jsem se rozhodla v roce 1991 opustit Tatry a vydat se za novým životem do Prahy. Podruhé, když jsem dala vale úspěšné kariéře v zahraničí, vrátila se domů a investovala všechny vydělané prostředky do založení firmy zabývající se kosmetikou, a potřetí, když jsem si vypůjčila v řádech několika milionů korun na rozjezd společnosti Carollinum. Risk se mi zatím vždy vyplatil.
Proč jste si jako obor vybrala zastupování luxusních značek? Co je pro podnikání v tomto oboru podle vašeho názoru klíčové?
Znalost oblasti luxusního zboží jsem získala díky své práci u německé společnosti, ve které jsem v Praze začínala. Nejdříve jako obchodní asistentka, následně jako školitelka a nakonec jsem dostala příležitost pracovat jako manažerka pro Čechy, Moravu a později i pro nové trhy v Polsku a Rusku. V počátcích podnikání pro nás bylo podstatné odhodlání něčeho dosáhnout a následné budování seriózní image.
V čem jsou podle vás hodinky a šperky jedinečné, proč si je lidé kupují? Potrpí si Češi na luxus?
Doba, kdy si lidé kupovali hodinky pro jejich funkci měření času, je již passé. Na počátku našeho fungování bylo třeba investovat nemálo času do šíření osvěty. Tradice luxusního zboží byla u nás přece jenom přerušená. Místní zákazníci však časem pochopili, v čem tkví kouzlo špičkových hodinek, a jsou čím dál náročnější a co se týče vkusu sofistikovanější. Ve zkratce bych řekla, že skrytý luxus nahradil dřívější okázalost.
Zastupujete většinou značky s tradicí, často rodinné podniky, je to pro vás důležité?
Tradice a s nimi spjatá prvotřídní kvalita a design jsou pro nás alfou i omegou. Některými značkami, jako je zejména Patek Philippe, se dokonce inspirujeme. Tato švýcarská manufaktura si udržela po celou svou historii autonomii, a i tak se vypracovala mezi špičku oboru. Již od začátku jsem si přála, aby i naše společnost měla rodinný charakter a ubírala se směrem kvality, a nikoli kvantity.
Váš Simple Concept Store získal cenu Czech Grand Design. Jak velký důraz kladete na prezentaci luxusního zboží ve vašich buticích?
Zastupujeme to nejlepší z hodinářského, šperkařského a také módního světa. Tyto značky si tedy zasluhují právem patřičnou pozornost a péči. Každou novou zajímavou řadu či kolekci prezentujeme klientům a médiím skrze speciální akce a tematické výlohy. Každá značka má poté u nás v obchodech svůj svébytný a ničím nerušený prostor.
Jaký by podle vašeho názoru měl být člověk, který se pustí do podnikání? Co byste poradila ženám, které chtějí s podnikáním začít?
Mezi podstatné přednosti patří nebojácnost, komunikativnost a obchodní duch. Tyto vlastnosti však nejsou dané každému člověku, a ten, kdo je nemá, by se v podnikání spíše trápil. Ženám, které se hodlají na podnikání vrhnout, bych poradila, aby měly trpělivost. Je potřeba nic neuspěchat, k podnikání přistupovat zodpovědně a každý krok zvážit.
Jaké má podle vás vlastní firma pro ženy výhody oproti tomu být zaměstnaná?
Dává prostor pro seberealizaci a také – pokud se již v počátcích nastaví pravidla – i možnost lépe organizovat a dělit svůj čas. Poskytuje jistou volnost, nezávislost, ale žádá si na oplátku zodpovědnost.
Jak jste zvládla časově náročné podnikání a péči o děti?
Nebylo to vůbec jednoduché období a hodně mi pomohli mí rodiče. Byť jsem vždy neměla na děti tolik času, kolik bych si přála, vyrůstaly ve spokojeném harmonickém prostředí a dnes mohu říci, že jsem jim dala dobré vzdělání, tedy možnost si prodloužit nejen mládí, ale také získat předpoklad pro úspěšný profesní život.
Jaké to je, být jako žena ve vedoucí pozici?
Velmi záleží na osobnosti dané ženy. Já mám shůry dar přirozené autority, jsem komunikativní člověk, umím argumentovat, a proto jsem si také dokázala vždy sjednat pořádek. Jako šéfka jsem, myslím, ale oblíbená. (smích) V dnešní době již rozdělování na muže a ženy není aktuální.
Co vám osobně podnikání přineslo?
Mohla jsem poznat, kam až sahají mé možnosti. Podnikání mi dalo hlavně možnost dělat to, po čem jsem toužila, a realizovat svá přání. Je velmi příjemné vidět výsledek svého snažení.
Jak vypadá váš typický pracovní den?
Vstávám brzy, kolem sedmé hodiny, udělám si kávu a ještě doma se snažím vyřídit naléhavé e-maily na iPadu. V práci na mě čekají na stole noviny pro potřebný přehled a následuje maraton schůzek se zaměstnanci, dodavateli, obchodními partnery… Večery pak trávím s rodinou nebo na pracovních akcích. Usínám znavená, ale spokojená.
Jak vidíte sama sebe za pět let, plánujete nějaký další projekt?
Vidím se stále ve stejném oboru, neboť se neustále vyvíjí, není strnulý, a nutí mě tak jít s dobou a stále na sobě pracovat. V následujících letech plánujeme otevřít v Praze v Pařížské ulici ještě dva obchody. Tímto bychom chtěli působení v Praze završit a poohlédnout se například do zahraničí.
Co o Tamaře Kotvalové nevíte
Kdy se vám nejlépe pracuje?
Nejlépe ráno, když ještě všichni spí a já mám potřebný klid. Ráno se mohu lépe koncentrovat, a zvládnout tak vše, co si naplánuji.
Čím jste chtěla být jako malá?
Chtěla jsem být letuškou. Jako malé se mi líbilo, s jakou elegancí dokážou vykonávat svou práci, a to doslova na nebesích. Osud to ale nakonec zařídil jinak.
Jak ráda relaxujete?
Ráda chodím s naším psem běhat do přírody. Kondici si s přítelem utužujeme také návštěvami fitcentra. Ideální odpočinek nacházím i ve společnosti dobré knížky, nejlépe historického románu. Ráda také cestuji a poznávám nové obzory.
Jakou kuchyni máte nejraději?
Mám velmi ráda tradiční slovenskou a českou kuchyni. Není nad křupavou husí pečínku pečenou v hliněném pekáči se zelím a bramborovými lokšemi.
Na co se momentálně nejvíce těšíte?
Na stěhování do nového rodinného hnízda – domu v Troji, který jsme předcházející měsíce zařizovali a snažili se mu vtisknout ducha. Líbí se mi, když dům odráží vkus svých majitelů.
Co vám vždy udělá radost?
Těším se z maličkostí. Třeba když po dlouhé době zpoza mraků vykoukne slunce. Jsem ráda za každý nový den. Nejspokojenější jsem však ve společnosti svých dětí a přítele.
Co si nejraději obléknete na pracovní schůzku a co ráda nosíte ve volném čase?
Je mi blízký styl návrhářů, které zastupujeme, zvláště módních domů Alexander McQueen a Lanvin. Mám v oblibě ale také české návrháře, které skrze různé projekty v našem Simple Concept Storu podporujeme. Obecně řečeno se mi líbí zajímavě řešené elegantní modely. Pokud jsou nějaké šaty příliš něžné a romantické, nemám problém je zkombinovat například s koženou bundou a doplňkem s „ostřejšími“ hranami. Ve volném čase se cítím nejlépe v pohodlném sportovním oblečení.
Kterého návrháře nejvíce obdivujete?
Byl to Alexander McQueen, jeden z největších módních mistrů všech dob. Je škoda, že svět opustil tak brzy. Nicméně v jeho odkazu a pod hlavičkou jeho domu velmi zdařile pokračuje návrhářka Sarah Burton, jež po jeho boku dlouho pracovala a rozuměla nejlépe jeho složité duši.
Kde v Praze nejčastěji nakupujete? Chodíte i do levnějších řetězců?
Nakupuji v zásadě raději v zahraničí během pracovních cest do Milána či Paříže. Ne že by u nás nebyla dostatečná nabídka, v zahraničí je to pro mě ale větší zábava. Spíše než levnější řetězce volím raději druhé linie módních značek, jako například Étoile od Isabel Marant.
Vizitka Tamary Kotvalové
Narodila se ve Varšavě v rodině diplomata a vysokoškolské učitelky slovenského původu. Vystudovala pedagogickou školu v Praze. Odešla do Tater, kde pracovala v dětském léčebném ústavu a jako ředitelka mateřské školky. V devadesátých letech se vrátila do Prahy, kde byla zaměstnána u německé obchodní společnosti. Postupně se vypracovala na manažerku pro Čechy a Moravu a nakonec i pro polský a ruský trh. Následně se rozhodla vrátit na Slovensko a rozjela svůj první byznys v kosmetice. V roce 1996 založila spolu se svým tehdejším manželem společnost Carollinum (www.carollinum.cz), která v ČR zastupuje a prodává luxusní značky Patek Philippe, Montblanc, Cartier, Rolex, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin, Roger Dubuis, IWC, Panerai, Breitling, Breitling for Bentley, Chanel, Baume & Mercier, Hamilton, Chaumet a Piaget. Na jaře roku 2009 byl otevřen multibrandový butik s módou Simple Concept Store (www.simpleconcept.cz), který zastupuje značky jako Saint Laurent, Alexander McQueen, Lanvin či Balenciaga. Tamara Kotvalová má tři děti. Věnuje se pravidelně charitě, je například členkou a sponzorkou nadačního fondu Slunce pro všechny a Klubu přátel dětí dětských domovů. Přispívá i na dětskou kliniku v Motole.