Helena Kohoutová: příběh ženy, která založila projekt Ocenění českých podnikatelek
Naplánovat si den tak, abyste zvládla domácnost, práci, děti a partnera – to není jednoduché. Známe to všechny. Ale jak jej rozdělit, když k tomu přidáte ještě řízení firmy? O tom jsme si povídali s Helenou Kohoutovou, majitelkou Agentury Helas a zakladatelkou projektu Ocenění českých podnikatelek, která se vše snaží skloubit dohromady už sedmnáct let.
Helena sama o sobě říká, že potřebovala být neustále v pohybu. Na začátku pracovní kariéry se rozhodovala, zda se vydá na dráhu uměleckou, nebo cestu kreativního byznysu. Před dvaceti lety se totiž věnovala opernímu zěvu a kromě koncertů v Česku neustále cestovala po zahraničních turné. Bavilo ji psát články, organizovat výstavy či koncerty, a dokonce překládala filmy. „Vždy, když jsem se vrátila ze zahraničí, někdy i po dvou třech měsících, jsem měla pocit, že pokaždé začínám svůj život znova a znova. Tehdy neexistovaly mobily a získat vlastní telefonní linku bylo nemožné. Bylo pro mě těžké udržovat vztahy, kontakty a přátelství. Proto hned jak to šlo, jsem si pořídila mobilní telefon,“ vypráví Helena.
Sedět na dvou židlích nejde
Rozhodnutí, jakou cestou se vydat, nebylo jednoduché. Měla prý ale to štěstí, že si jako velmi mladá uvědomila, že je dobré nesedět na dvou židlích najednou, ale že je lepší dělat jen jednu věc, ale pořádně. A tak se pustila jinou cestou než uměleckou. Přes rok pracovala v Kanadě na konzulátu a založila svůj první projekt – výměnu pěveckých sborů mezi Kanadou a Českou republikou. Trval čtyři roky a díky němu se vrátila domů s cennou zkušeností. Po návratu založila Agenturu Helas a spolu s ní první projekt – společenský klub Helas New Encounters Club, kde se potkávají významní podnikatelé a top manažeři. V roce 1999 založila po vzoru prvorepublikových dámských klubů Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club, jehož členkami jsou aktivní, zvídavé a vesměs přátelské ženy s otevřeným postojem ke světu i životu. V roce 2008 pak následoval projekt Ocenění českých podnikatelek – OCP. Produkuje Štiky českého byznysu a Exportní cenu DHL UniCredit.
Sedmnáct let je dlouhá doba. Jak se vám daří skloubit pracovní i rodinný život?
Každý, kdo se někdy pustil do podnikání a naplňování své vize, ví, že skloubit pracovní a osobní život je to nejtěžší. Myslím si, že jeden z nejdůležitějších úkolů každého majitele firmy je být schopen poodstoupit od svého podnikání a naučit se řídit firmu manažersky. Tedy dát šanci vyrůst novým talentům a zvládnout proces delegování úkolů a důvěry ve své podřízené. Každý podnikatel-zakladatel by si měl uvědomit, že pokud je firma vázaná výhradně na jeho osobu, stává se křehkou. Pro mě osobně je velice důležité skloubit pracovní a osobní život. Najít harmonii mezi rolí partnerky a podnikatelky je o velké disciplíně. Navíc já osobně hodně cestuji a pracuji i ze zahraničí, kde žije můj partner.
Je to teď snazší než na začátku podnikání?
Zásadní rozdíl vidím v tom, jaké máme dnes možnosti z pohledu technologií. Dnes je už pro každého normální používat telefon, mobil, Skype nebo e-mail, a existuje i řada nových nástrojů, které vám dokážou významně usnadnit práci. Zastávám názor, že kombinace osobního přístupu, technologických novinek a sledování nových trendů je moc důležitá a pomáhá nacházet nová řešení. Proto jsem také nadšená ze spolupráce a průzkumů, které vytváříme se společností Microsoft, jednoho z partnerů OCP. Výzkum nám ukázal, že právě ženy oceňují flexibilitu práce více než muži. Ono je to logické, skloubit péči o děti a rodinu s prací není jednoduché. Také víme, že 25 % žen začíná podnikat právě proto, že hledají uplatnění při nebo po mateřské dovolené…
Pomáhají vám při práci technologické novinky a vymoženosti?
Zavedla jsme cloudové nástroje Microsoft Office 365, které mi umožňují pracovat kdykoli, odkudkoli a z libovolného zařízení na libovolné platformě. Díky tomu pracujeme jako tým na dálku, využíváme možností videokonferencí, instant messagingu a sdílení souborů. Jedním z prvních nasazených nástrojů tak kromě e-mailu byla paradoxně uzavřená sociální síť Yammer. Tu jsem se rozhodla využívat pro vybudování komunikační platformy pro stovky finalistek Ocenění českých podnikatelek, kterou nyní využívají pro sdílení zkušeností. Každá podnikatelka si zde může vytvořit svůj profil a prezentovat se v rámci uzavřené komunity finalistek. Zároveň jsou tu k dispozici také zajímavé články a odborné prezentace partnerů, jako jsou například konzultantské společnosti, kterých se mohou podnikatelky přes Yammer ptát na cokoli, co je zajímá. Jsem nadšená.
Jak vypadal váš pracovní den tehdy (bez technologií) a jak vypadá dnes?
Pokud si vzpomenu, že jsem začínala podnikat s připraveným seznamem lidí, kterým musím zatelefonovat, a stála jsem na chodníku v horku, dešti, větru ve frontě na telefonní budku, tak s tím, co jsem popisovala výše, se tomu v dnešní době můžeme pouze zasmát. A přitom to není tak dávno. Já jsem vlastně za ten posun každý den vděčná. Obecně bychom měli mít více pokory, protože zejména my Češi máme neustále tendenci si stále na něco stěžovat. Škoda, že dnešní mladá generace si neuvědomuje, co vše má…
Jsou nějaké pracovní postupy, které jste díky technologiím mohla vypustit?
Především jsem ušetřila čas, kterého rozhodně nemám na rozdávání. Nemusím mít strach, že když budu v zahraničí, přestanu být s lidmi ve spojení a nebudu moci rychle reagovat na vzniklé situace a úkoly.
S čím novým se vám nejlépe pracuje a v čem naopak zůstáváte u starého osvědčeného?
I když používáme hodně Lync a mám stále ráda Skype, tak nejvíce věřím na lidský kontakt a osobní přístup. Ten nám technologie nenahradí. Přesto nám však dokážou hodně pomoci. Díky nim jsme v rámci firmy ve všech projektech zlepšili naši komunikaci a jsme aktivnější i na sociálních sítích, zejména na Facebooku, který jsem dlouho přehlížela, což byla chyba. U mnoha žen, které podnikají dlouho, často slýchám, že když to šlo bez něj dříve, půjde to bez něj i v budoucnosti. Pokud se nemýlím, to jsem si myslela kdysi i o e-mailech a raději jsem faxovala.