Kdo je tady šéf?
Jsou spolu 24 hodin denně. Jaké to je, když partnery spojuje domácnost i práce? Dali byste to?
rovna dneska ráno jsme se pohádali. Kvůli práci. A to pak může být i na rozchod,“ svěřila se mi Babeta Ondrová, která má společně s partnerem, hercem Janem Slovákem, už osm let značku Lavmi s designovými tapetami a doplňky. V pár větách tak dokonale shrnula něco, co spojuje všechny páry, které se rozhodnou spolu pracovat. Vždy jde o krok, který do vztahu přinese nejen spoustu společné radosti a vášně, ale i starostí a nášlapných min.
Český fenomén budoucnosti?
Zatímco v zahraničí je rodinných podniků, kde se angažují dva a více rodinných členů, kolem osmdesáti procent z celkového počtu, v Česku se tohle číslo pohybuje kolem dvaceti procent. Není to proto, že by snad Češi byli nějak přehnaně skeptičtí ke společnému podnikání, jen nám chybí dlouhodobá tradice – nebo spíš byla totalitním režimem přerušena.
Podle prognostiků ale bude párů, které se rozhodnou pro společný byznys, postupně přibývat. Přibrat do podnikání osobu blízkou se zdá jako logický tah, který má ale zhruba stejně výhod jako nevýhod. Podle zprávy, kterou vydala Asociace malých podnikatelů, mají rodinné firmy navrch, pokud jde o výdrž v těžkých chvílích, dokážou ustát daleko větší otřesy. Poradce a headhunter David Krajíček k tomu říká: „Rodinná firma má jinou etiku, jinou odpovědnost. I proto se podobné podniky lépe vyrovnávají s krizí. Nepřijímají žádná panická rozhodnutí, ale spíše upraví podmínky tak, aby vše fungovalo i v trochu horších časech,“ říká.
...CELÝ ČLÁNEK A ZPOVĚDI ÚSPĚŠNÝCH PÁRŮ O TOM, CO STOJÍ ZA ŠŤASTNÝM VZTAHEM, NAJDETE V SRPNOVÉ MARIANNE
Babeta Ondrová a Jan Slovák - Majitelé značky Lavmi
Hana a Karel Heřmánkovi - Vedou divadlo Bez Zábradlí
Věra a Vladimír Komárovi - Majitelé značky Dermacol
Eva a Pavel Urbanovi - Zakladatelka a finanční ředitel značky Nila
Monika a Pavel Maurerovi - Společníci MauMau