V jednom rozhovoru jste řekla, že herectví je pijavice, která z vás vypije, co jí dovolíte. Jak se vám daří stanovovat jí tu správnou míru?
Na to mám právě tu druhou část sebe tady na Vysočině. Ticho a nebe nad hlavou. Herecké trable tady vypadají banálně.
Komediální žánr podle vás patří k nejtěžším. Jednoduchá otázka – proč?
Jednoduchá? Můj táta pracoval na definici humoru a komedie celý život. Po mnoha letech, kdy se tímhle žánrem zabývám, jsem zjistila, že je to těžké řemeslo, složené z obrovské energie, rytmu, empatie, improvizace a daru, kterému se říká talent. A hlavně ve schopnosti jakoukoli situaci vidět přes optiku humoru. Já se takhle dívám i na smrt.
To chce opravdu velký nadhled. Není to ale částečně i obrana?
No jasně že je. Každý má ze smrti strach. Nebo z umírání, z bolesti. Pečuju o mámu, která je po dvou mrtvicích, dějou se věci. Nebyla jsem na to vůbec připravená, bála se, že něco pokazím. Neexistuje návod, jak zvládnout to, když vám odchází rodič pomalu. A já pozoruju ty situace. Někdy se i spolu smějeme věcem, nad kterými by jiný plakal. Smích je lék na všechno. Nejsem cynik, jen se na ty situace dívám z jiného úhlu. Táta říkal, že nejlepší klaun je starý klaun. V tom popleteném a zmateném stáří mají najednou i zdánlivé maličkosti obrovský rozměr.
Tvrdíte, že tělo vydrží víc než mozek. Jak na tom momentálně je to i to?
Mám v péči maminku, která je veliká intelektuálka, vzdělaná žena, malířka, taková životní tygřice. Opouští ji mozek, ale tělo funguje. To je má další životní zkušenost ke zkoumání. Co je lepší? Aby odešlo dřív tělo, nebo mozek? No, já doufám, že mi odejde obojí najednou. Na pomalém odchodu zatím nevidím nic pozitivního. Ale přináší humorné situace. V novém představení, které na můj námět píše Natálka Kocábová, bych tohle téma chtěla zpracovat.
Můžete – a chcete – k tomu říct něco víc?
Je to silně osobní téma, víc prozrazovat nechci. Ale dá-li Bůh, ekonomická, epidemická a kulturní situace, bude premiéra v lednu příštího roku. Je tam skvělé herecké obsazení kolegů, se kterými jsem ještě nikdy nespolupracovala, tak doufám, že naše energie vytvoří něco pozoruhodného.
Ve 47 letech jste začala jezdit na skútru, v padesáti jste tančila v Roztančeném divadle, přitom jste ani nechodila do tanečních. Kde se v člověku bere odvaha a chuť pořád zkoušet něco nového? A pustila jste se v poslední době do něčeho dalšího?
To není odvaha, ale ta chuť. Pořád dělám něco nového. Teď jsem naprosto propadla paddleboardu. Stát na vodě nebo vestoje zvládat vlny… úžasný stav. Naprosté soustředění mysli i těla. Rovnováha a rytmus. Vlastně je to podobné práci s koněm.
V padesáti jste řekla: „Už dělám jen věci, které mi dělají radost a na které se těším.“ Je jasné, že jde o nadsázku, ale i tak – jak se vám daří zbavovat se v životě toho špatného, negativního, vysilujícího? Máte na to nějakou strategii, která se vám osvědčila?
Zjistila jsem, že mám na všechno jen samu sebe. Učím se rozhodovat se sama a mluvit se sebou. Někdy je to výbuch a já pak někomu volám a stěžuju si. Sdělená bolest, poloviční bolest. To funguje. Mám ráda život. To je asi ta strategie. Často se vracím do minulosti, abych se ujistila, že jdu správně, že jsem se poučila z chyb. Nežeru antidepresiva, občas si dám víno. To se pak víc lituju, tak se na něj zase na chvíli vykašlu. Nahoru, dolů. Máme to všichni stejně.
Konstatovala jste také, že „umělecké mozky jsou nastavené jinak“. Jak se to projevuje ve vašem případě?
Jednoduše s realitou pracuju jako s potenciálním materiálem pro tvorbu. A často i realitu vnímám jako iluzi. Někdy to pomáhá, někdy naopak.
Jak máte nastavený vztah s dcerami teď, když už jsou dospělé?
Jsme ženy. Raduju se z nich. Jsou šikovné a krásné. Každá je jiná. Miluju je.
Co jste jim chtěla předat ze všeho nejvíc?
Samostatnost.
Rodičům jste prý všechno odpustila – a prý jste jim podobná, i když jste nechtěla. V čem shledáváte nejzásadnější podobnost s maminkou, a v čem s tatínkem?
Po tátovi jsem zdědila ,,nesnesitelný hybnerovský“ humor a po mámě sklon ke katastrofičnu. Tyhle dvě věci jsou v protikladu, stejně jako celá já. Takže je to v pořádku.
Proč se člověk vlastně nechce rodičům podobat? V lecčem přece můžou být i našimi vzory, ostatně to si jako rodiče asi i sami přejeme.
Nevím, co je ten důvod. Asi že člověk nechce opakovat chyby, které vidí? Ale zkušenost je stejně nepřenosná a každý si v tom musí hubu vymáchat sám. Nikdy jsem si vědomě nepřála, abych byla dcerám vzorem. Samozřejmě že díky nim jsem musela dávat pozor, jak to či ono dělám nebo co říkám. Ale vždycky jsem je podporovala v samostatných rozhodnutích.
Jaká je vaše nejsilnější vzpomínka na tátu – kdybyste měla říct jen jednu?
Do posledního dechu nevzdal život.