Představuji si, že jste kvůli práci trávila hodiny v dílně, jak jste to dělala s malými dětmi?
Mám tři děti, které se mi narodily velmi rychle po sobě. Když se mi narodilo první, ještě jsem pracovala, ale už před narozením dvojčat jsem přestala. Tehdy jsem měla doma dílnu, kterou jsem sbalila do několika krabic a ty jsem odvezla na půdu do domu v Jičíně. Sedm let jsem nevyrobila jediný šperk, ale neustále jsem na něj myslela.
Potřeba něco dělat rukama byla ale velmi silná, tak jsem se velmi rychle naučila šít a plést, nic na tom totiž není, přišlo mi to jednoduché. A tak jsem vymýšlela modely pro děti, ale i pro sebe. Šila jsem kalhoty, a abych je udělala něčím zajímavé, našívala jsem u nich nad kapsy cedulky z jiných kusů oblečení. Hrála jsem si s detaily jakoby to byly šperky.
Už tehdy jsem v hlavě nosila kolekci Spektrum. A tak jsem pro sebe upletla šálu, na které se barvy střídaly v přesně daném pořadí. Sehnala jsem tedy všechny barvy spektra v kvalitní vlně, což nebylo jednoduché a udělala dlouhou šálu. Když jsem ji přestala nosit, rozpárala jsem ji napůl a nosila ji dvojčata.
Nestýskalo se mi po výrobě šperku, věděla jsem, že se k němu vrátím a ukládala jsem si do paměti obrazy, které mě zaujaly. Mechanismus upnutí plachty na stavbě, jeřáb při práci, antény u aut. A když děti začaly chodit do školky, přestěhovala jsem svoji dílnu zpět.
Užíváte si dnes, že máte na tvorbu více času?
Čím jsem starší, tím více si užívám, že jsem pánem svého času, že mohu tvořit, kdy chci.
Dlouho jste se prý vyhýbala tématu květin, což ale pandemie změnila. Co se stalo?
Květiny jsou pro mě výzva. Celý život jsem je vnímala jako obehrané téma. Rostlinný motiv se ve šperkařství objevuje po staletí, a proto jsem o něm nepřemýšlela. Když ale přišla pandemie, vnímala jsem nebezpečí, které se šířilo společností. To mě vyprovokovalo k tomu se tohoto tématu chopit po svém. Vzpomněla jsem si na román Den triffidů. Děj jsem si sice nepamatovala, ale pamatovala jsem si pocit, který jsem měla, když jsem knihu v mládí četla. Celé to do sebe najednou zapadlo. Ohrožení, které cítila celá společnost se mi v hlavě spojila s fiktivní, nebezpečnou květinou, které mi vyrostla pod rukama do nečekaných tvarů.
Na čem pracujete v současnosti?
Triffid jsem ještě zdaleka neuzavřela. Čím více se tomuto tématu věnuji, tím více mě přitahuje a zajímá. V současné době pracuji na kolekci Triffid novus, která je aktualizací mé kolekce loňské. Nechci ji ale rozkošatět. Naopak, hledám hladké a nadčasové zpracování, zajímají mě kameny, barvy a jiný způsob nošení šperků. V kolekci, kterou uvedu v říjnu na Designbloku, budou dominantní čtyři druhy prstenů, které skrze květiny představují cyklus života.
Jaký šperk jste v hlavě nosila nejdelší dobu, než jste se do něj "pustila"?
Nejdéle jsem nosila v hlavě šperk, který nakonec udělal někdo jiný. Když mi bylo 15 let a přičuchla jsem ke kovu, fascinovaly mě kovové husí krky – představte si sprchovou hadici nebo lampu, kterou lze libovolně ohýbat. Prodávají se dodneška. Roky a roky jsem přemýšlela nad tím, jak takový šperk vyrobit. Nikdy jsem se ale k realizaci nedostala. Po mnoha letech jsem zahlédla „svůj šperk“ ve výloze jednoho klenotnictví a bodlo mě u srdce, jak byl dokonalý.
Máte vy sama šperk, se kterým jste srostlá a nosíte ho každý den, nebo jej jen těžko odkládáte?
Mám šperk, který mám nade vše ráda, ačkoli ho nenosím. Mám ho schovaný mezi svými největšími poklady. Malý přívěsek, který jsem dostala od syna, když mu bylo asi šest let. To je můj nejmilovanější šperk.