Jsou hranice kompromisem mezi tím, co chceme my, a co chceme dítě? Je v tomto ohledu rozumné dosáhnout shody? Například: dítě chce chodit spát v deset, my chceme, aby usínalo v osm, a kompromisem je devět hodin. Může to fungovat?
Svým způsobem je ideální stav, když můžeme s dítětem vést dialog o jeho i našich potřebách a hledat ideální řešení pro oba, abychom co nejvíc naplnili potřeby obou. Ale potřeby nás i dětí se často mění v různých fázích života. Zkusím rozvést váš příklad. Pokud dítě víc potřebuje moji pozornost a čas, protože čelí nějaké životní zátěži jako například nástup do školky, budeme investovat víc času do hledání nějakého řešení, které ho uklidní a dosytí a budeme si uvědomovat, že musíme teď některé své potřeby upozadit. Budeme například hledat řešení, jestli si potřebuje povídat, opakovaně pomazlit nebo přečíst delší pohádku. V případě, že naopak budeme ve stresu, že máme večer napravovat nějaký problém z práce, tak si budeme stát víc za svými potřebami a zkoušet si je prosadit. Nejlépe když zkusíme dítěti popsat své pocity. Pokud jsme pevní v našem projevu, děti to podle mé zkušenosti většinou přijmou. Dítě si třeba prosadí krátkou písničku, což je pro vás malá oběť, a obě strany budou spokojené. Samozřejmě to nemusí vyjít a je důležité udržet klid a nevnést do situace vztek a strach, protože pak už se situace zacyklí a je mnohdy nekonečná. Napadly mě knihy, které mohou velmi pomoct v situacích, které řešíme. Je to kniha D.J.Siegela: Klidná výchova k disciplíně a kniha T.Gordona: Výchova bez poražených.