Ono je občas obtížné vybrat, co děti bude bavit a v čem by mohly mít budoucnost.
To rozhodně. Dnes je mnoho možností, a proto je fajn si některé profese jít omrknout nebo vyzkoušet v praxi, než se člověk definitivně rozhodne. Je dobré o tom mluvit, vést dialog a najít si třeba nějaké přednášky, které se tomu věnují. Už jsem se také učastnila diskuse jako herečka, kde jsem dětem vyprávěla o své profesi a mohly se mne zeptat na vše, co je zajímalo. Někdy představa neodpovídá úplně té realitě, tak je dobré si to více vyzkoušet…
Jaká je vaše vytoužená role? Už jste si ji zahrála?
Já žádnou takovou roli nemám. Mám ráda, když je to zajímavá postava, tedy když jsou tam například nějaké její osobní problémy, výzvy. A baví mě, když si můžu zahrát různé protiklady. Jeden čas mi predikovali, že budu hrát jen princezny, “něžný holky“, a to se mi hrozně příčilo. To, že na první dobrou působím spíše submisivně, neznamená, že v sobě nemám i jiné protichůdné vlastnosti. Navíc role je něco jiného než charakter člověka, ale v Čechách je stále ještě zvykem obsazovat herce po “typu”. Mění se to a myslím, že každý herec to jen uvítá.
Vybíráte si tedy role cíleně tak, abyste je měla variabilní?
Vybírám. A musím říct, že jsem nějaké i odmítala. Potřebuji, aby mě nadchla nejen ta role, ale i režisér, scénář a samotný tým. Snažím se, aby věci, které dělám, měly určitou hodnotu a kvalitu. Na druhou stranu je podle mě důležité dělat řemeslo, svou profesi, protože praxí se člověk naučí nejvíc. Vlastně teď i říkám „ano“ na věci, na které bych dřív řekla „ne“. Protože si myslím, že člověk má pořád zkoušet něco nového. (smích)
Co vás vlastně oslovilo u filmu Děti Nagana?
Okamžitě mě přesvědčil scénář. Nadchnul mě, rozesmál mě, dojal mě, ty postavy byly skutečné, měli jsme tam co hrát...a k tomu byl rozhovor s režisérem Danem Pánkem, když mi tu roli nabízel, velmi milý. Takže jsem byla natěšená, že takovou roli budu hrát.
Jak se vám s ním spolupracovalo? A jaká panovala na place nálada?
Celé natáčení bylo moc fajn a musím říct, že jsme si ho všichni užili. Na place panovala hezká atmosféra a navíc i parta našich dětí byla složená ze samých “hoďnoušů”. Bylo to krásné natáčení. Měla jsem podobný pocit, jako když jsem začínala v šestácti hrát. Mým prvním filmem bylo Indiánské léto, kde natáčení připomínalo spíše pionýrský tábor.
A teď jsem měla pocit, že to bylo něčím podobné. Točili jsme také mimo Prahu, v Kutné hoře, a tam jsme i spali, takže jsme nejezdili za dalšími povinnostmi domů, což samo o sobě ten kolektiv stmelí. Celý štáb byl fajn, scénář se nám líbil a moc jsme si přáli, aby se natáčení podařilo a vznikl skvělý film. Zkrátka se to tak hezky povedlo.
Říkáte, že vám natáčení připomínalo Indiánské léto, film, za který jste byla nominovaná na Českého lva. Jak na to vlastně vzpomínáte?
Bylo mi čerstvých šestnáct let a já tak trávila první prázdniny bez rodičů. Bydleli jsme za Prahou, kde jsme natáčeli, já jsem tenkrát vůbec nevěděla, co to obnáší. Měla jsem ale obrovskou důvěru v režiséra, kterým byl Saša Gedeon, který byl hrozně empatický, hodný, chytrý a vzbuzoval přirozenou úctu a respekt. Nikdo netušil, že film nakonec bude mít takový úspěch a že bude tolik znamenat pro rozjezd kariéry všech zúčastněných. Jsem za to vděčná.
Vnímala jste to jako splněný sen?
Vůbec. Když mi táta predikoval herectví, tak jsem to přijala, protože mě dramaťák bavil. Nikdy jsem ale neměla sen, že budu filmová herečka. Myslela jsem si, že být herečka znamená hrát v divadle. Takže jsem to nijak neřešila a přišlo to samo.
Jak celkově vzpomínáte na vývoj své kariéry? Je tam něco, co byste chtěla změnit? Co byste udělala jinak?
To je dobrá otázka. (zamyšlení) Snažím se si svá rozhodnutí už moc nevyčítat. Prostě někdy jsem se nějak rozhodla, možná to byla chyba, ale zase se z ní mohu v budoucnu poučit. Víte, k takovémuto přemýšlení nás také nikdo dříve neučil, takže byly časy, kdy jsem třeba odmítla pár věcí a pak si to vytýkala. Teď díky tomu vím, že mohu být víc otevřenější některým nabídkám, protože nikdy nevíte, kam vás to zavede. Obloukem se vracím k tomu, co už jsem zmínila – že dnes říkám „ano“ na věci, na které bych dříve řekla „ne“. Zárověň se nechci zastávat myšlenky dělat úplně všechno. Člověk by si na projektu měl najít, co ho tam bude bavit, nějaký dobrý důvod, proč to dělat. Zároveň je ale důležité vystupovat ze své komfortní zóny a nebát se nových výzev. Stále je to o tom najít nějaký balanc. Ve všem. (smích)
Natáčela jste hodně filmů, které se vracely do historie. Vedle současného snímku o Naganu třeba i Deník Anny Frakové, seriál Totems o studené válce… Jsou historické filmy něco, co máte ráda, nebo jaký máte ráda žánr?
Mám ráda všechny žánry, a historické mám ráda, protože mě baví skákat do jiné doby, jiných kostýmů, způsobu řeči a držení těla. Všechno se změní, když si oblečete třeba korzet, a proto pro herce je kostým tou asi úplně nejdůležitější součástí. To je takové filmařské kouzlo, když přijdete na plac a jste najednou o několik desítek let jinde. A pak mě baví, když je možnost si o tématu či postavě něco nastudovat, když dostanu do rukou příběh, který je známý, jako tomu bylo například ve filmu: Ukřižování Ježíše, Anna Franková, nebo Génius, kde jsem hrála Marie Curie. Přečíst si třeba nějakou beletrii, která vám tu dobu a postavu přiblíží. V tomhle ohledu jsem studijní typ a baví mě číst a zjišťovat si souvislosti.
Přemýšlela jste o návratu do školy a studiu něčeho dalšího?
Říkám si, že až budu v důchodu, tak rozhodně využiji univerzity třetího věku. (smích) Líbilo by se mi studovat antropologii, nebo psychologii. Zatím ale ne, herectví mě stále zaměstnává dost a je to takové...prostě nikdy nekončící studium. V hraní je vždy co vyvíjet, posouvat se, vy se měníte, role se mění a i tím, jak člověk získává zkušenosti a stárne, tak se prohlubuje jeho přístup. Navíc je to pestrý obor. Můžete hrát v divadle, ve filmu, v rozhlase, věnovat se dabingu, moderaci a tak dále. A nebo třeba i hraní v zahraniční produkci, kam zkouším již delší dobu proniknout. Člověk na sobě musí neustále pracovat.
Co vás teď čeká? Co se týče dalších rolí a tak podobně…
Můj uplynulý rok byl hodně pracovní, tak si teď zase nastavuji svůj režim pravidelného chození na cvičení, věnuji se studiu angličtiny, on-line též studuji různé herecké kurzy a chodím na hlasovou přípravu, abych byla připravená, až nějaká další nabídka přijde. Zároveň probíhají čtené zkoušky na nový připravovaný film a také uvažuji o nějakém divadle, ke kterému se chci vrátit. Tak uvidíme, co se objeví…
Takže přemýšlíte i o hraní v divadle?
Ano. Kdyby přišla nějaká zajímavá nabídka, tak bych do toho šla. A jinak budou v létě probíhat Shakespearovské slavnosti, kde budeme opět hrát Macbetha, na to se těším.
A když se opět vrátíme ke snímku o Naganu, abychom uzavřeli kruh: Na co byste na něj lidi nalákala? Vlastně proč by na něj měli jít?
Je to krásný, vtipný, dojemný příběh o obyčejných lidech. O rodině té vlastní, ale i té, kterou tvoříme s přáteli, a o tom, co je v životě opravdu důležité. Film Děti Nagana je i o tom nebát se a zabojovat, něco pro to své štěstí udělat. A proto věřím, že se diváci s filmem budou moci dobře ztotožnit a s úsměvem v kině prožít něco, co také zažili, anebo znají.