A další způsoby, jakými se uplatňuje ona „nenásilná výchova“?
Snažíme se sledovat, jestli normální projevy dětských úzkostí nejsou hraniční, nebo jestli nějaký typ pubertální zhýralosti nepřekračuje meze. Mám pocit, že když nám bylo šestnáct, kouřili jsme skoro všichni, rozhodně mnohem víc než dnešní teenageři. Tudíž z podobných věcí neděláme úplně vědu. Japonské přísloví říká, že do pěti let máte s dítětem zacházet jako s princem, do dvanácti jako s otrokem a potom už jako rovný s rovným. To je za mě nejlepší způsob výchovy – ovšem jen v případě, že je člověk důsledný.
A v tom má většina z nás řekněme rezervy.
No právě. Na druhé straně jestli se puberta projevuje tím, že přijdou v noci nebo že tu najdeme vypité pivo, to bych nebral fatálně. Snažíme se jim ale říkat, aby nám nelhali. A aby si považovali toho, že jejich kamarádi něco umějí. Ne že mají jejich rodiče prachy, protože to není zásluha dětí, ale aby si všímali, že kamarád hraje na hudební nástroj a že to je fajn. A oni to myslím chápou. Co taky může člověk ve výchově dělat? Může jen předat svůj vkus a to, co v životě zjistil. Ale defektní vlastnosti rodičů děti stejně okoukají. Můžete jim opakovat, ať něco nedělají, ale když to sama děláte, není to k ničemu.
Je skvělé, že se na tomhle přístupu shodnete se ženou.
Ve všem je dobré, když se rodiče shodnou. Taky ale máme neshody, a to v záležitostech, které můžou být pro někoho zásadní. Moje žena je sova, čte si i do čtyř do rána, a pak když může, tak spí. Já co nezvládnu ráno, to už neudělám. Přitom ještě na FAMU jsem to měl jinak, klidně jsem psal přes noc.
Kdy se to otočilo?
S natáčením. Miloš Forman s nadsázkou říkal, že má stále pražský čas. Jeho žena Martina je naše spolužačka z FAMU, takže jsme za nimi často jezdili a zažili jsme to. Vstával ve čtyři odpoledne, do noci psal nebo s námi seděl a přes den spal, pokud tedy netočil. A v tomhle se se ženou zrovna neshodneme. Tady třeba sedí společnost, mně v jedenáct už padá hlava, a když jdu ve čtyři ráno na záchod, Léňa je ještě vzhůru. Ale to, v čem se ti dva liší, nesmí být úplně zásadní. Anebo se musí nějak přimět, aby to oba brali s nadhledem.
Zase když máte každý jiný režim, tolik tu na sebe nenarážíte, že?
Ono to tu vypadá malé, ale zase tak malé to není. Jak jsem už říkal, zvládli jsme tu i rodinnou izolaci během covidu, asi i proto, že proběhla v dobrém věku dětí. Pro nás i pro ně. Kdyby byli menší, zešíleli bychom. A kdyby byli starší, ve věku, kdy už hodně potřebují sociální kontakt, bylo by to taky horší. Jim bylo dvanáct a čtrnáct, to ještě šlo. Kdyby jim bylo sedmnáct, už by to bylo na palici.
U nás tedy občas dusno bylo, a dvojčatům bylo taky dvanáct.
Ono je to těžké. Možná že jak je to tady menší, tak děti z principu chápaly, že se nedá nic dělat. Anebo mají dobrou povahu. Samozřejmě se hádají, ale nemají konfliktní vztah. Taky jsou si věkově blízko, jen dva roky.
Točil jste i během covidu, že?
První rok ne. To byl šok, protože jsme se chystali, a do toho přišel lockdown a roční prodleva. Pustili jsme se do toho začátkem roku 2021, za omezení, ale už byly dostupné ochranné prostředky a testy.
Jak jste tu dlouhou pauzu snášel psychicky?
Díky tomu, že jsme pronajali ten dům a odložili nějaké platby, to šlo. Loni navíc bylo hodně práce, takže jsem věděl, že zase něco umoříme. V těchto situacích ale hodně pomáhá vědomí, že jsou na tom všichni stejně. I když taky je těžké hledat ve společnosti konsenzus, protože někteří lidé na tom neprodělali, protože jejich práce tolik nevyžaduje sociální kontakt, nebo jim dokonce přibyla, zato třeba muzikanti byli absolutně v háji. Ti jsou zvyklí žít jen z honorářů, až na výjimky. A drsně to mnohdy dopadlo i na děti a starší studenty, to jsem si uvědomil právě při natáčení minisérie Pozadí událostí.
Její děj se z velké části odehrává na vysoké škole…
Právě. Hráli tam studenti z divadelní fakulty a z konzervatoře a byli v těch ročnících, kdy už mají být v Disku nebo normálně hrát, a oni se nemohli ani potkávat. Když jste v absolventském ročníku a máte ukázat, co jste se za ty roky naučili, a oni vám ten rok v podstatě škrtnou, je to strašné. Jiné děti se zase dostaly na školu, a první rok pořádně neviděly spolužáky. A to nemluvím o tom, že vláda se odkopala jako naprosto diletantská, to permanentní lhaní, ty trapárny… Chápu, nikdo neměl recept na jediné správné řešení, ale tohle bylo moc. Jinak jsem ale v hodnocení té situace strašně opatrný. My jsme z toho vyvázli ještě dobře a nechci se dotknout někoho, komu od té doby děti chodí na psychiatrii anebo přišli o rodinný byznys, protože to neutáhli. A takových lidí bylo dost.
Pojďme se ještě vrátit k Pozadí událostí. Byl to už starší nápad, natáčení pak navíc oddálil covid. Jaký z toho máte pocit?
Jsem zvědav, co tomu lidi řeknou. Tahle minisérie má tu zvláštnost, že se skládá ze čtyř dílů průběžného děje, podobně jako třeba Rédl, ale ideální je vnímat celý příběh dohromady. Martha Issová, která tam hraje možná hlavní roli, se objeví až v druhém dílu. Ten první tematicky vypadá, že je o něčem jiném než druhý, a teprve pak se to začne sčítat, dominanci dostanou jiné postavy a děj se dost obměňuje. Z výsledku mám radost, bavilo mě to a doufám, že si lidé Pozadí událostí oblíbí. Navíc ho produkovali mladí producenti Matěj Chlupáček a Mája Hamplová. Jejich pohled na naši práci pro nás byl osvěžující.
Proč vám tolik vyhovuje právě formát minisérie?
Nejen mně. Televize jednodílný film moc nechtějí, protože se to nikomu úplně nevyplatí. Obsadit a prosadit jednodílný film i minisérii trvá stejnou dobu, tedy několik let, a celý proces je zhruba stejně složitý. Mně osobně na minisérii vyhovuje to, že je to takový román anebo delší film. Některé naše filmy byly opravdu dlouhé, přes dvě hodiny, Želary, Toman, ale i Musíme si pomáhat. Hodně jsme krátili Krásku v nesnázích, vynechávali jsme určité motivy. Na minisérii je dobré, že člověk v ději víc spočine, stráví s ním čas – jako divák i jako tvůrce. Pocitově mi to zkrátka vyhovuje. Umožňuje to nějaký typ epického vyprávění, který nám je možná i bližší. Anebo je to záležitost momentálního rozpoložení, kdo ví.