Zdá se, že se vám od debutu s vaším celovečerním filmem po dokončení FAMU v roce 2014 daří. Od té doby jste režírovala hned několik snímků. Kromě toho působíte i jako herečka. Byla režie vždy vaším snem, nebo to bylo spíše herectví?
Určitě se snažím soustředit především na režii, kdy máte tu moc rozhodovat o všem, co se v mikrosvětě vašeho filmu děje. Herectví tuto tvůrčí svobodu zas do takové míry nenabízí. Zvykla jsem si na ten tlak a adrenalin, který s sebou řízení takového kolosu, jako je film, přináší.
Jak jste se dostala k režii...a k hraní?
Režii mám vystudovanou na FAMU ještě pod vedením Věry Chytilové. Na střední jsem studovala malbu a do toho sama pro sebe psala menší novely. Když jsem se rozhodovala, kam dál na vysokou, přišla mi režie jako propojení výtvarného světa s tím literárním ideální. Tak jsem se přihlásila na FAMU. Hraní bylo spíš takovým důsledkem.
Ve svých filmech se zaměřujete na silné ženské hrdinky v hlavních rolích. Co vás k tomu inspirovalo?
Já si většinu scénářů píši sama, takže si přirozeně vybírám do hlavní postavy ženu už jen proto, že se mi lépe píše a vystihuje její myšlení, motivace jednání a charakter. Zároveň mi přijde, že byť se to za poslední roky zlepšilo, stále cítím v českém filmu absenci opravdu silných zapamatovatelných hrdinek, se kterými by se divák ztotožnil.
Proč chcete ukazovat silné ženy světu? Co mu tím chcete sdělit?
Že i ty perfektní nejkrásnější ženy mohou být na dně jako my ostatní. Usiluji o to ukázat takové „obyčejné hrdinky“, ve kterých by se divačky alespoň částečně poznaly a motivovaly je, nebo jim třeba jen řekly „nejsi v tom sama“.
Váš snímek, který vyšel minulý rok, dokonce nese název Superžena. Vypráví přitom o svobodné bezdětné třicátnici, která nenaplňuje očekávání okolí. Ale nakonec mu podlehne a pokusí se stát superženou. Jak vás napadlo snímek vytvořit?
K tvorbě filmu mě přivedla situace, ve které se osobně nacházím. Hlavní hrdinka oslaví hned v úvodu filmu třicáté narozeniny a právě ta „třicítka“ je pomyslnou hranicí toho, že musí začít naplňovat cíle, které jsou ve společnosti zažité – provdat se, mít děti a perspektivní kariéru, byť se na to sama ještě necítí. Tlak okolí je pro ni nakonec natolik neúnosný, že naopak ničí všechno, co měla vybudované, ruší svatbu a uzavírá se ve svém vlastním světě s tím, že nehodlá vyrůst. Od začátku zkoumá, jak má „správná žena“ vypadat a přichází na to, že nároky společnosti, které jsou na ženy v různých oblastech kladeny, jsou nerealistické a musely bychom být „superženami“, abychom dokázaly být věčně upravenými kráskami i se zářnou kariérou vychovávající děti a starající se o domácnost. Podobnou myšlenku vysílá i současný hit Barbie (ze kterého jsem opravdu mile překvapena!) – každá jsme superženou a je nutné začít s podobnými nerealistickými stereotypy bojovat.
Vy jste ve snímku ztvárnila hlavní roli. Jak k tomuto rozhodnutí došlo?
Tím, že byla Superžena autorským filmem s tématem, které vycházelo přímo ze mě, bylo mé obsazení těžké, ale logické. Já jako bezdětná neprovdaná třicátnice bojuji vlastně neustále (obzvlášť, když přijíždím k rodičům na maloměsto) s tlakem okolí o tom, že mám mít děti a být vdaná. A byť se na to necítím, stejně mám svým způsobem ze sebe špatný pocit, že jsem v něčem nedostatečná. Dohánělo mě to k myšlenkám mít děti jen aby už mi dali všichni pokoj a byla jsem jako ostatní, což je samozřejmě absurdní.