Kdy je dítě dostatečně zralé na to, aby mohlo jít samo ven? Do školy, na nákup, hrát si s kamarády. Hrozí dnes dětem venku větší nebezpečí než dřív?
Dítě nám samo dá najevo, kdy doroste touze začít žít samostatněji. Hlídejme, abychom mu nepředávali případnou vlastní rodičovskou úzkost. Podporujme jeho odvahu i odolnost. To, že dnes dětem objektivně hrozí větší nebezpečí, souvisí s životním stylem. Doprava se zrychlila a zhoustla. Ubylo volných prostranství. Zejména v městském anonymním a sociálně atomizovaném prostředí může snáze dojít k obtěžování, vnucování drog a podobně.
Hraje kromě více nebezpečného prostředí roli ještě něco jiného?
Průšvih je hlavně to, že současné děti obecně nejsou vedeny k praktické samostatnosti. Chybí jim nerušený čas, do kterého by jim dospělí nezasahovali. Vlastně mají skoro pořád nějakého „hlídače“ za zadkem, který za ně neúměrně dlouho myslí i koná. Jsou zvyklé, že budou obslouženy. Cosi velmi důležitého ohledně samé podstaty života jim uniká. Jsou-li stále pod kontrolou, nenaučí se být samy se sebou, neumějí improvizovat ani experimentovat. Tím pádem taky nemají moc možností, jak se poučit z vlastních chyb. Mnoho dětí je vlastně jen v roli jakýchsi konzumentů rodičovských služeb a bývají těžko uspokojitelné, naopak si ještě stěžují. Jen pozor na to, že když děti nemají možnost malých chyb a malých nehod, snáze je pak - právě pro nedostatek zkušenosti - potkají ty větší.
Podporuje dětskou samostatnost a pocit zodpovědnosti i to, když dětem dáváme nějaké úkoly, například jednoduché domácí práce?
Platí obecné pravidlo, že dítě může a má dělat to, čeho je z hlediska svého vývoje schopno. Po skončení miminkovského věku je na místě pozorovat a poznat, co dítě zvládne samo. Častý problém je v tom, že rodičům přijde praktičtější - protože je to rychlejší - nadále dělat za dítě spoustu věcí, které by ovšem dělat vůbec neměli! Jde o to dát dítěti důvěru, najít trpělivost a čas na křehké začátky v samostatnosti a maximálně ji podporovat.