V posledních letech se ovšem náklady i těch základních sportovních kroužků pohybují v řádech tisíců korun a stále rostou, navíc pokud jde o sportovní výbavu, aktivity se ještě mnohonásobně prodraží. Talentované děti dosahující opravdových úspěchů potom pro svou sportovní kariéru potřebují už skutečně vysoké finanční investice, které si ovšem nemůže každá rodina dovolit.
Děti z kampaně si můžete prohlédnout zde.
Běžné kroužky a základní sportovní výbava přijdou v průměru na 2000 až 5000 korun na školní rok. Pro rodiče s více dětmi se potom může výsledná částka výrazně odrazit v rodinném rozpočtu, což v případě průměrné rodiny není právě málo, ale pro své děti jsou rodiče ochotni finance do sportu obětovat. Když jde ovšem o děti samoživitelů nebo ze sociálně slabších rodin, situace se pro mnohé stává neřešitelnou.
Nemusí se přitom jednat o žádné extrémní případy, stačí pouze aby dítě žilo jenom s jedním z rodičů, případně rodina neměla příjmy odpovídající průměrnému platu. V ten moment jsou volnočasové aktivity, vybavení na tréninky nebo společné soustředění luxusem, který si rodiče nemohou dovolit. Situace je těžká také pro rodiny s dětmi, které jsou nějakým způsobem zdravotně limitované, a potřebují speciální pomůcky pro to, aby mohly sportovat.
Někde pomáhá celá rodina, jinde může zasáhnout nadace
Protože sport je pro rozvoj dětí důležitý v mnoha směrech, často se rodiče domluví s členy širší rodiny a na výdaje spojené se zálibami svých dětí se složí. Každý ovšem nemá takové štěstí, aby mu mohli přispět prarodiče nebo jiní příbuzní, a potom už opravdu zbývá jenom málo možností.
„Jednou z variant je například oslovení České olympijské nadace, která podporuje sportovce ve věku 6 až 18 let. Nadaci nezáleží v první řadě na talentu dětí, ale na jejich chuti sportovat. Cílem nadace je umožnit sportovat dětem, kterým v tom brání nedostatek peněz, aby sport nebyl pouze výsadou bohatých,“ říká Tereza Vyhnálková ze Sazky, která je hlavním partnerem nadace.
Za kvalitou tohoto projektu stojí olympijští patroni nadace a prezidentem je trojnásobný olympijský vítěz Jan Železný, což zaručuje spolupráci dětí s lidmi, kteří sport skutečně milují. V letošním roce se Česká olympijská nadace spojila se svým hlavním partnerem společností Sazka, a rozhodli se společně zahájit kampaň 18 pod 18. Dohromady tak představí nadací podpořené děti jako hrdiny, kteří se i přes všechny překážky nevzdali a věnují se svému vysněnému sportu.