Strach jako kamarád i jako nepřítel
Dětem prý podle něj můžeme téma strachu vysvětlit tak, že jde o kamaráda, který nás na jedné straně udržuje v bezpečí, ale někdy nás může taky pozlobit. Právě strach ze tmy bývá u dětí velmi častý. Jeho přímým protikladem je bezpečí. „Zkusme se tedy zamyslet nad tím, jak v dětech vytvářet a posilovat pocit bezpečí tak, aby strach nevnímaly jako intenzivního nepřítele,” nabádá terapeut. Základem péče je uspokojovat fyziologické potřeby dětí a vytváření primární důvěru, která je pro zvládání strachu klíčová. Stejně tak je důležité, abychom vytvářeli stabilní a harmonické prostředí bez zbytečných konfliktů, které mohou primární křehkou důvěru nabourat. Kromě toho je pro dítě důležitá pravidelnost a rituály. Pro malé děti je prospěšné, aby se jednotlivé denní aktivity odehrávaly v přibližně stejnou dobu, protože to posiluje pocit předvídatelnosti a bezpečí. Další nezbytnou hodnotou je spolehlivost. Rodiče by měli být pro dítě naprosto spolehliví a stabilní v průběhu celého jejich vývoje.
Nepostradatelná je samozřejmě také podpora – úkolem rodičů je dítě podporovat při objevování světa, poznávání, navazování kontaktů, ale i učení se novým věcem, například plavání nebo jízdě na kole. S tím souvisí i důvěra: dítě by mělo, přiměřeně svému věku a schopnostem, od rodičů dostávat důvěru, že může různé aktivity dělat samostatně. „Rodiče, kteří budou ke svému dítěti přistupovat tímto způsobem, v něm vytvoří pocit důvěry a bezpečí, díky kterému bude dítě odolné vůči strachu a tedy i fobiím. Takové dítě se nebude příliš bát vkročit do lesa, bude lépe samo usínat a následně spát, nebude se přehnaně bát pavouků, psů nebo vody, a bude se celkově zdravě rozvíjet,” říká Erik Matouš a dodává, že z takto vychovávaného dítěte se s velkou pravděpodobností stane zdravě sebevědomý a přiměřeně odvážný dospělý.