Zrod ikony: Jak se z obyčejného kabátu stane klasika, která nestárne?
Trenčkot od značky Burberry má nezaměnitelnou kostkovanou podšívku a je tak vychytaný, že už více než sto let patří mezi bestsellery.
Je to kousek šatníku, který sluší všem – elegantním džentlmenům, modelkám, vojákům, detektivům, obyčejným ženám i celebritám.
Podstatné detaily
Originál má jedinečné detaily a znaky. D kroužky na opasku, řemínky na ramenou a na manžetách, raglánové rukávy, přesahující chlopně na nejvíce exponovaných místech (třeba na hrudníku), výstřih do V a kovová očka na límci. Původně byl totiž kabát určen pro vojáky. Na kroužcích na pásku jim možná visely ruční granáty, na nárameníky se mohly připnout odznaky s hodnostmi, když se zapnul až ke krku, stal se dokonale vodotěsným. Však taky slovo trench znamená zákop.
Důmyslný patent
Kabát vymyslel Brit Thomas Burberry, chtěl svrchník, který bude chránit před zimou a deštěm a zároveň aby byl lehký a pohodlný. První modely plášťů prodával od roku 1870, oblíbili si je hlavně lovci. O deset let později designér vynalezl inovační látku, která ho okamžitě katapultovala mezi boháče. Gabardén je nepromokavá tkanina, která je lehká a stejně prodyšná jako bavlna, vlákno Burberry naimpregnoval ještě předtím, než se z něj utkala látka, a nitě mají speciální vzor, po kterém dobře stéká voda. V roce 1888 si Burberry nechal látku patentovat.
Vojáci a civilisté
Plášť Tielocken, předchůdce trenčkotu, používalo britské vojsko během druhé búrské války v jižní Africe v letech 1899 až 1902, na sobě ho měl i Amundsen, který v roce 1911 dosáhl jižního pólu. V extrémních podmínkách se kabát skvěle osvědčil. Když vypukla první světová válka, požádalo ministerstvo Burberryho o kabáty pro důstojníky na frontě. „Za války jsem měl v Lamanšském průlivu nehodu a musel jsem tam nechat svůj trenčkot Burberry. O týden později se ke mně vrátil, a to navzdory tomu, že strávil pět dní ve vodě, nosil jsem ho dál a pořád je v perfektním stavu,“ to napsal jeden důstojník na adresu Burberryho. Netrvalo dlouho a kabát si oblíbili i civilisté. A i ti, kteří mají modrou krev, nosí ho i královna Alžběta II. a princ Charles.
Stejný, a přece jiný
Vyrábí se z šestadvaceti kusů látky, má deset knoflíků na dvojité přední části. A i když je stále stejný a tyhle znaky se nemění, každou sezonu přijde nějaký nový, lehce upravený a ‚vyšperkovaný‘ model. Je stále identický, ale může být i naprosto osobitý – na stránkách značky si můžete objednat model dle vlastního návrhu.