Olga a Milena
Ve 20. letech tento vývoj pokračoval v ještě rychlejším tempu a oděv se stal vyjádřením moderního životního stylu žen. Naprostou rovnoprávnost s muži jim zaručovala československá ústava z roku 1920, ve které se píše: „Výsady pohlaví, rodu a povolání se neuznávají…“ Ženy získaly volební právo, mohly studovat na vysokých školách, postupně nacházely uplatnění v mužských profesích, usedly do poslaneckých lavic, řídily motocykly a automobily a pilotovaly letadla, dosahovaly úspěchů ve sportu. Byla uzákoněna i rozluka manželství a zrušen povinný celibát učitelek. Najednou bylo přijatelné, aby žena navštívila sama bar, aby se na veřejnosti nalíčila, pila alkohol a kouřila.
Spisovatelka Olga Scheinpflugová vystihla proměnu, jakou během 20. let prošel pohled na pracující ženy. „Psací stroje klapaly pod údery ženských prstů a v nemocnicích už nepřekvapil bílý plášť na těle lékařky. V ženském světě začínalo pomalu, ale jistě budit obdiv to, co si žena vydělala, a ne už to, co dostala od milence nebo od manžela.“
Zrodila se „nová žena“, jejíž styl vycházel z nových hodnot. Módní redaktorky – říkalo se jim redaktorky ženských hlídek – psaly o ženě kultivované, vzdělané a elegantní.
Vynikala hlavně osobnost Mileny Jesenské, známé adresátky dopisů Franze Kafky. Ve svých článcích neřešila jen, co se nosí, ale zabývala se podstatou módy, psala o kráse, vkusu – a jak mají tyto hodnoty přijímat obyčejné ženy. Když Jesenská psala, že „šaty nedělají člověka, nýbrž člověk dělá šaty“, neměla tím na mysli, že člověk šaty šije, ale vztah mezi oděvem a jeho nositelem.
Osvobozená lýtka
Moderní žena vznesla právo na moderní oděv. Jakmile dosáhla rovnoprávnosti s mužem, měla mít podle Mileny nárok na stejně pohodlný oděv jako on. „Dnešní žena vyjadřuje sebe tím, jak se obléká. Sport jí přinesl dresy, práce jí přinesla overaly. Není mnoho rozdílu mezi mužským a ženským oblékáním. Po svazích zasněžených hor sjíždějí dívky v kalhotách, navlas podobny chlapcům. V mramorových basenech křišťálových vod plavou ženy v pevných trikách, navlas podobny mužům. V nemocnicích sklánějí se nad lůžkemnemocných lékařky v bílých pláštích, navlas podobny svým kolegům.“
Ne náhodou vykazovala ženská móda 20. let některé androgynní prvky. Po soudkovité a kytlicové siluetě počátku 20. let se pas usadil na bocích a linie byla rovná. Sukně se postupně zkracovala, až po polovině desetiletí dosáhla kolen, aby se poté zase začala prodlužovat. Místo korzetů a množství patentek a háčků se šaty jednoduše natáhly přes hlavu. To, co je na módě 20. let tak převratné, jsou dvě zásadní věci: celková silueta, která poprvé nezdůrazňovala pas a poprsí; a délka poprvé odhalující ženské lýtko.
Díky volné siluetě a jednoduchému střihu bylo snadné ušít oděv doma či u švadleny, hlavně ale umožňoval výrobu konfekcí. Vzniklo demokratické oblečení, které poprvé setřelo sociální rozdíly, takže podle šatů nebylo možné poznat, zda po chodníku kráčí služka, úřednice, či žena diplomata. Rozdíl ovšem byl v kvalitě látky a zpracování, na ty byl kladen silný důraz. Estetika, jednoduchost a kvalita se měly doplňovat: „Povinnost býti krásným je jednou z nejvřelejších lidských povinností a patří bez výjimky každému. Ale je velký rozdíl býti dobře oblečen, anebo býti luxusně oblečen. Připadá mi, že je kulturním barbarstvím míti více šatů, než se nezbytně potřebuje, právě tak jako mi připadá, že je kulturním barbarstvím, je-li těch několik potřebných šatů ve skříni ošklivých.“
Hezké šaty měly souznít s majitelkou. Ženské tělo mělo být pružné, proto se sport poprvé stal nedílnou součástí moderního životního stylu, za nejkrásnější byla považována opálená kůže. Doporučována byla turistika, ale za sport bylo považováno třeba i řízení automobilu.