Autenticita nikdy nevyjde z módy. Seznamte se s @ParisiensInParis
Po autenticitě prahne celý svět. Dokazují to instagramové účty, které zachycují street style očima běžných lidí.
marianne.cz
Deset tipů, jak vypadat jako pravá Francouzka, v tomto článku nenajdete. Ale pokud vás zajímá, proč jsou všichni posedlí pařížskou estetikou, čtěte dál.
Americký seriál Emily in Paris mě hluboce zklamal. Myslela jsem, že žijeme v roce 2021, kdy klišé typu všichni Francouzi jsou nafoukaní, nosí červené barety a utečou, když na ně promluvíte anglicky, je už dávno passé. Tvůrce seriálu Darren Star (produkoval také Sex ve městě) si zřejmě zažil Paříž pouze jako turista. Jeho představy o městě a kultuře neodpovídají realitě. S realitou také nekorespondují instagramové účty, které se tváří, že reprezentují styl pravých Francouzek. Ne všichni se oblékají jako Jeanne Damas nebo Sabina Socol.
Čerpá inspiraci ze 60., 70. a 80. let. Miluje Brigitte Bardot a filmy s Catherine Deneuve a Annou Karinou. Její romantický vztah je vášnivý a komplikovaný jako vztah Serge Gainsburga s Jane Birkin. Mezi její koníčky patří lovení vintage kousků na LeBonCoin (takový náš Bazoš), nakupování designérských doplňků, popíjení kávy na terase Café de Flore a pořádání oslav u ní v designovém bytě s balkónem a výhledem na Eiffelovku. Doma jí nechybí velké zrcadlo se zlatým rámem, sušené květiny a svícny s dlouhými barevnými svíčkami. Většinou sáhne po jednoduchém bílém tričku, modrých džínách a rozhodně nesmí chybět proutěný košík jako kabelka. Ostatním se líbí její 'nenucený' styl, ale ve skutečnosti tráví před zrcadlem docela hodně času. V létě ji potkáte v Saint Tropez, kde se celý dny opaluje nahoře bez a čte knihy od Sartra. Už víte, o jakém fenoménu tu hovořím? Abychom pochopili, proč jsme posedlí francouzskou estetikou, musíme se vrátit zpět v čase.
Ludvík XIV. je nejen králem Francie, ale i králem stylu. Nechává si dovážet exkluzivní látky a šaty z Milána, Madridu a Bruselu, tehdejších center módy. Záleží mu na prestiži a myslí si, že luxusní móda dokáže monarchii pomoct po ekonomické stránce. Zaměstnává třetinu pařížských rezidentů, aby pracovala v textilnímu průmyslu.
18. století. Amerika je nový stát a Evropa ji inspiruje svou bohatou kulturní historii. Britští a američtí aristokraté jezdí po Evropě, aby prohloubili své znalosti o umění a kultuře. Pořádají se pro ně zájezdy Grand Tour, které je provedou krásami historických měst.
19. století. Angličan Charles Frederick Worth se stěhuje do Paříže, kde začne šatit místní smetánku. Dnes si s ním spojujeme pojem Haute Couture. Vzniká značka kožených zavazadel Louis Vuitton a Hermès prodává jezdecké potřeby, které se dostanou i do rukou ruského cara.
V roce 1892 vzniká Vogue, lifestylový časopis pro newyorskou vyšší vrstvu. Objevují se v něm články o francouzském umění a kultuře.
Dvacátá léta byla zlatá léta. Po válce je americký dolar silnější než francouzský frank. Mnoho spisovatelů, básníků a umělců se stěhuje do Francie za inspirací. Hemingway a Fitzgerald si užívají bonvivánství a ve svých dílech romantizují Paříž. Gabrielle Chanel přichází s módní revolucí a představuje ženám volné střihy, kalhoty, pruhované tričko marinière nebo malé černé. V roce 1921 jde poprvé do prodeje parfém Chanel No.5, který o třicet let později proslaví Marilyn Monroe svým výrokem, že chodí spát oblečená v pěti kapkách této vůně.
Třicátá léta. Celosvětová hospodářská krize a nástup autoritativních režimů. Američané se vracejí zpátky do rodné země.
Druhá světová válka. Američanům se stýská po Evropě, a proto později vznikají hollywoodské filmy jako je Casablanca, Američan v Paříži nebo Prázdniny v Římě.
Marshallův plán zachraňuje francouzské hospodářství. Americký dolar je silnou měnou, roste turismus a zároveň vychází turistické příručky. Knižní průvodce Art Buchwald's Paris tvrdí, že kavárny jsou nejoblíbenějším venkovním sportem Pařížanů a idealizuje mnoho jiných aktivit.
Paříž po druhé světové na tom dopadla lépe než Londýn nebo Berlín, a proto bylo pro smetánku jednoduché tam letět a ignorovat ekonomické problémy ostatních států. Julia Child vzbuzuje v Americe velký zájem o francouzskou kulturu a gastronomii. Vzniká průvodce Woman's guide to Europe, který doporučuje Paříž jako "perfektní místo pro eskapismus".
Od konce 20. století se vydávají knihy a píšou články s titulkami: Jak randit s Francouzkami. Francouzky netloustnou. Jak stárnout s grácií jako Francouzky. Jak se stát Pařížankou. Jaké je tajemství Francouzek a jejich stylu? Deset módních rad od Pařížanek... Už víte, odkud vane vítr?
Paříž jsem zažila z mnoho různých úhlů pohledu. Poprvé jsem tam zavítala jako výměnná studentka prvního ročníku gymnázia. První velký splněný sen. Okamžitě jsem věděla, že tam jednou budu bydlet. A tak jsem se do Francie odstěhovala za studiem a neminul mě vztah s Pařížanem, který mě naučil ještě víc milovat módu a umění. Zároveň mi ukázal pravou tvář města. A pak ukázal i tu svou, což skončilo rozchodem. Pár let na to jsem pravidelně navštěvovala moji kamarádkou Fanny. Tehdy jsem od ní zjistila, že bydlet na 15 metrech čtverečních a nemít sdílenou toaletu je pro normální lidi luxus. Když jsem pracovala v časopise, lítání na fashion weeky, bydlení v pohádkových hotelech u Louvru, obědvání v hotelu Costes a potkávání celebrit byla taková moje rutina, na kterou bylo velmi jednoduché a příjemné si zvyknout. Buržoazní Paříž byla pro mě takovým útěkem před realitou. Realita vás ale vždycky dohoní, aby vám dala facku a probudila ze snu.
Nezapomínejme, že Paříž nereprezentuje celý stát. Francie je různorodá a plná kontrastů. Žijí tam desítky odlišných národností a etnik, což u nás v Česku není obvyklé. V některých situacích může diverzita vést k politickým a náboženským střetům. Každá čtvrť v Paříži má zcela jinou atmosféru, v některých jde i vidět propast mezi bohatou a chudší vrstvou. "Pravé Pařížanky" jsou velmi úzkou a specifickou skupinou, kterou nepotkáte na ulici tak často jako na sociálních sítích. Je to pouze bludná představa o tom, jak by měla vypadat ideální žena.
Anglický ehop Lyst v minulém roce zaznamenal 45% růst nákupu značek made in France. A myslím, že to má jasný důvod. Všichni se chtějí cítit cool a mít sexappeal jako influencerky, které známe z Instagramu. A prý je to jednoduché. Pro nedbalý účes je potřeba tento šampón, kondicionér, fixační sprej a přesně tento kartáč z kančích štětin. Pro nedbalý look stačí jedna rtěnka, řasenka, tužka na obočí, korektor a rozjasňovač. Čirou náhodou mám pro vás promokód LOL10 na všechnu zmiňovanou kosmetiku. Již odjakživa si mnoho značek vydělává tím, že hledají v ženách “nedokonalosti” a nabízí produkty, které mají jejich “problém” okamžitě vyřešit. Ukazují nám fotografie ideální krásy a nutí nás srovnávat se s ostatními. Kdybychom hrdě přijmuli realitu, že naše “nedokonalosti” jsou vlastně ve skutečnosti naše přednosti, tak by byl svět o něco hezčí.
Sama jsem zapálenou frankofilkou a podle mě není nic špatného na tom být ovlivněný francouzskou kulturou. Neměli bychom ale glorifikovat archetyp Pařížanky. Mnohdy se ke svému tělu vztahujeme prostřednictvím šablony, která většina lidí nenaplňuje, a to může s někým psychicky zamávnout. Co se ale můžeme naučit od Pařížanky? Třeba vyhledávání vintage kousků, protože se na světě produkuje víc oblečení než potřebujeme, a v některých případech na úkor lidských životů. A když nakupovat módu, tak rozhodně platí pravidlo – kvalita nad kvantitou. Oblékejte se se správným vědomím. Pro sebe, protože není nic lepšího, než se ve vlastní kůži cítit dobře.