Nová módní značka Fiorina Fury
Návrhářka Zdeňka Imreczeová a umělec Petr Foltera netvoří pár jenom v soukromí. Společně totiž založili nevšední módní koncept.
Fiorina Fury je mladá a progresivní značka, která je sice určená mužům, ale zaujme i ženy. Třeba proto, že zajímavé pánské módy je u nás jako šafránu. Hledáte-li proto oversize tričko pro sebe nebo dárek pro partnera, určitě si zde vyberete. Osahat, obdivovat a koneckonců také vyzkoušet jste mohli tuto značku například na nedávném Grace’n’Glamour, kde duo Imreczeová-Foltera zaujalo nejen odbornou porotu, ale i laickou veřejnost. Vyhráli zde tak soutěž v kategorii pánská móda.
Také my jsme byli precizními a nápaditými modely natolik zaujati, že jsme se návrhářům rozhodli položit pár otázek:
Jak vás napadlo založit módní značku pro muže?
První impulz vznikl na Designbloku 2011. Měli jsme zde společnou instalaci, která se skládala z modelů doplněných dvěma velkoformátovými digitálními obrazy. Zdeňka na této akci také vyhrála cenu šéfredaktorů za nejlepší módní dámskou kolekci. Celý týden jsme na Designbloku potkávali doslova tisíce lidí, společně jsme s nimi komunikovali a měli jsme dobrý pocit z toho, jak to díky této společné prezentaci nejen mezi námi, ale i ostatními lidmi ‚jiskří‘.
Dalším významným impulzem bylo také to, že jsme věděli, že tady v Čechách prostě něco takového chybí. Zdeňce se také často stávalo, že ji potkávali známí nebo lidé, kteří znali její tvorbu, a ptali se jí, jestli také nenavrhuje něco pro muže. Prostě jsme cítili velkou absenci pánské módy, která je zpracována s určitým originálním přesahem.
Umějí se čeští muži oblékat?
Celkově se v této otázce ztotožňujeme se zakladatelem luxusních módních pánských domů v Londýně – Hardym Amiesem, který tvrdil: „Oblečení není o módě, ale o životním stylu.“ To je důležitá věta, protože co je na módě ‚nejnakažlivější‘, je právě životní styl. Takže otázka by spíše mohla být položená následovně: „Jakým životním stylem umějí žít čeští muži?!“
Zároveň vnímáme, že se situace zlepšuje. Velký význam v tomto posunu vidíme v inspiračních zdrojích, které se objevují v různých podobách zejména na internetu. Takže situace asi z velké části přetrvává – muži a pánská móda v západním světě jsou pořád progresivnější a stylovější než u nás. Pokud se tedy čeští muži umějí oblékat, nebáli bychom se tvrdit, že čerpají převážně se zahraničních zdrojů.
Ale opět je tady pár jednotlivců i menších skupin, které se tematice pánské módy vášnivě věnují, ať už z hlediska vyjádření osobních názorů na módu a životní styl, nebo z hlediska on-line magazínů. Ty jsou schopné vnímat dění na módní scéně v globálnějším měřítku, zprostředkovávat ho v mateřském jazyce a to může být pro spoustu mužů v našem regionu velkou výhodou a výrazným podnětem.
Jste partneři i v osobním životě – jak se vám spolu dohromady pracuje?
Zdeňka: Dalo by se říct, že se naše spolupráce odehrává hlavně na existenciální rovině. Práci řešíme v podstatě pořád. Bez nadsázky, s prací vstáváme a s prací i uleháme. To je samozřejmě někdy dost náročné. Práci od rodinného života se zatím učíme oddělovat. Když se to daří méně, většinou se po nějaké době s Petrem dostaneme do sporu.
Umíme si říkat i nepříjemné věci, Petr ale není urážlivý, ješitný typ, snaží se být i v řešení různých problémů otevřený, dokáže vše zase rychle přehodnotit a racionálně rozebrat. Prostě to ‚rozkecat‘ a to vnímám jako jednu z velkých výhod jak z pohledu spolupráce, tak našeho vztahu.
Petr: Ještě se nám za celých deset let, co jsme spolu, nestalo, že bychom se dostali do nějakého většího rozkolu. Zdeňku jsem z profesního hlediska vždy vnímal jako talent, který má v sobě ještě navíc velkou houževnatost, a to byl jeden z hlavních důvodů, proč ji maximálně respektuji.
Máte práci na kolekci nějak rozdělenou?
Ano, například z hlediska začátku práce na nové kolekci, já takzvaně nahodím určitou atmosféru, dojem nebo pocity a Petr je pak transformuje do racionálnějšího měřítka a podoby ucelenějších konceptů. Vymýšlí názvy, díky kterým pak jednotlivé části projektu dokážeme snadněji identifikovat a propojovat. Jinak Petr se stará o zpracování těch grafických a výtvarných elementů, u kterých bychom byli rádi, kdyby byly expresivní součástí naší módní tvorby. Já mám na starosti navrhování a zajištění celkové výroby kolekce. Vše spolu však neustále konzultujeme.
S čím vám partner nejvíce pomáhá?
Zdeňka: V současné době asi nejvíce s výchovou naší rok a osm měsíců staré dcerky Elly a s péčí o ni. Z hlediska profese je pro mě hodně důležité, že se spolu můžeme radit o různých věcech, a díky tomu častokrát najít efektivní vyústění a pokračování v cestě ke zvolenému cíli.
Petr: Zdeňka mi nejvíce pomáhá svou klidnou a vyrovnanou povahou i svým přirozeným optimismem, který je tím, co mi asi nejvíce dává sílu v práci i v životě.
Kolekce Fiorina Fury se dá momentálně zakoupit na třech místech. V Debut Gallery (Malé náměstí 12, Praha 1), v e-shopu www.fiorinafury.com nebo na stránkách Molo7 (https://www.molo7.cz/).
Více o prodejní akci Grace’n’Glamour se dozvíte na http://www.gracenglamour.cz/.