Michael Kors kupuje Versace. Co to znamená pro módní průmysl?
Jeden z posledních nezávislých módních domů se stává součástí velkého holdingu. Jaké změny přinese Versace pod hlavičkou Michaela Korse?
Versace: ztělesnění italského půvabu a módní dům založený dynastií tak slavnou, že ji její pověst předcházela. Michael Kors: americká obecně známá značka zejména díky jejím všudypřítomným kabelkám za přijatelnou cenu. Na první pohled mají tato dvě jména pramálo společného. Nyní se však Michael Kors rozhodl, že si značku Versace tak trochu "přisvojí" a udělá z ní součást holdingu Capri Holdings, a to přesně za 2,12 miliardy dolarů.
Pro módní průmysl je to velké překvapení, pro ty, co sledují situaci na trhu možná zas tak ne. Versace není první velká značka, kterou Michael Kors připojil ke svému impériu. Minulý rok tento osud potkal značku bot Jimmy Choo, kterou Michael Kors koupil za 1,2 miliardy dolarů. Hned poté John D. Idol, výkonný ředitel Michaela Korse, potvrdil, že další značky budou následovat. "Soustředíme se na mezinárodní luxusní módní domy, které jsou v tomto průmyslu na prvních příčkách," řekl tisku poté, co uzavřeli dohodu. Podle něj je přidružení značky Versace ke Capri Holdings obrovským milníkem pro firmu.
Tato italská značka skýtá totiž naprosto nevyčíslitelné bohatství. Něco, co Jimmy Choo ani Michael Kors zkrátka nabídnout nemohou. Capri Holdings má však dostatečnou finanční moc na to, aby ovládl důvěryhodnost Versace a zároveň upevnil pozici ostatních značek. Donatella Versace ví, že si její značka zachovala svůj nezaměnitelný půvab. "Jsem pyšná, že Versace zůstává významným jménem v módě, ale i v moderní kultuře," říká.
Jak ale bude Versace pod Capri Holdings skutečně fungovat? Podaří se oběma stranám vytvořit takové pracovní prostředí, které bude vyhovovat všem?
Donatella tvrdí, že její vášeň pro práci nikdy nebyla silnější. To naznačuje, že by měla zůstat na své pozici a mít poslední slovo při vytváření nových kolekcí. Capri Holdings bude možná ze začátku trochu tápat, proto je určitě moudré si ponechat v čele kreativní ředitelku s letitými zkušenostmi. John D. Idol kategoricky popřel dohady, že by Donatella snad značku opustila nebo že by se k ní připojil nějaký jiný návrhář. Donatella podobné domněnky vyvrátila i na svém Instagramu, kde napsala: "Pro všechny, kteří se mě chtěli zbavit - já nikam neodcházím!"
Capri Holdings přislíbilo, že se u značky Versace zaměří více na doplňky a boty. Konkrétně chce podíl z celkových tržeb značky zvednout z 35 procent na 60. Takže bychom měli očekávat, že v nejbližší době začnou všechny supermodelky a influencerky na sociálních sítích ukazovat nové kabelky od Versaceho. S tím se pojí i přislíbený vznik rovné stovky nových obchodů napříč Spojenými státy, Evropou i Asií. To ovšem trochu nehraje dohromady s faktem, že se během roku 2017 42 obchodů Versace po celém světě zavřelo.
Celkově má Capri Holdings vysoké cíle. Očekávají, že jim díky zakoupení značky Versace příjmy dlouhodobě narostou o 8 miliard dolarů a 2 miliardy z toho vydělá jenom Versace. Donatella sice může říkat, že kreativita a inovace bude stále jádrem všech kroků, které Versace uskuteční, ovšem k takovým ziskům se firma nedostane jen tak. Versace bude muset navrhovat doplňky jako na běžícím páse, což nám, ať chceme nebo ne, nevěstí nic dobrého.
A proč se o zakoupení Versace Michaelem Korsem vlastně tolik mluví? Versace byl totiž jedním z posledních nezávislých módních domů, které v módním průmyslu zůstaly. Například Dries Van Noten prodal letos většinový podíl španělskému konglomerátu Puig, kam spadají značky, jako je Nina Ricci, Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier, Prada Parfums, Valentino Parfums, ale také United Colors of Benetton. S takovými kroky vyvstává otázka, zda je v dnešní době vůbec možné vést nezávislou módní značku a být úspěšný.
Stelle McCartney se letos podařilo odkoupit zpět svůj padesátiprocentní podíl, který v roce 2001 připadl holdingu Kering (kam spadá například Alexander McQueen, Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta a další velmi významná jména). Tím se jí podařilo opět získat úplnou kontrolu nad svojí firmou a rozvíjet dál myšlenku udržitelnosti, kterou Stella McCartney stále více propaguje. To, že zakladatel firmy může odkoupit zpět svůj podíl od velkého holdingu však bohužel není něco, co by se v módním průmyslu dělo na denním pořádku.
Jediné značky, které si stále drží status rodinné firmy, jsou Giorgio Armani, Dolce & Gabbana a Salvatore Ferragamo. Úspěšným nezávislým módním domem je také londýnský Erdem. Těžko ale říct, na kterou z těchto značek si bude Capri Holdings brousit zuby příště.