S koupí nemovitosti byla ještě poměrně nedávno spojena také daň z nabytí nemovitých věcí ve výši 4 % z ceny nemovitosti. Ta byla v roce 2020 zrušena zákonem č. 386/2020 Sb. a již se neplatí.
Financování mějte promyšlené předem
Rozhodli jste se pro koupi a nemovitost rozhodně chcete? Raději si ji pojistěte sepsáním smlouvy o smlouvě budoucí nebo rezervační smlouvy, jejíž součástí je obvykle platba zálohy z kupní ceny a ujednání o smluvní pokutě, kdyby si to jedna ze stran rozmyslela. Také je vhodné řešit už dopředu hypotéku v bance, abyste věděli, co všechno musíte doložit, podepsat a jakou sumu vůbec získáte. Méně známý pojem je smlouva o úschově finančních prostředků, která slouží pro jistotu obou stran, že dojde k bezpečnému odeslání peněz. Nemovitosti nejsou právě levné, aby člověk zbytečně riskoval. Nejčastěji putují peníze do úschovy za určitý poplatek například k advokátovi, notáři nebo k bance. Výplatu z úschovy lze pak navázat na splnění nějakých podmínek, například po přepsání vlastnického práva v katastru nemovitostí. Toto není zákonná podmínka a lze klidně platit hotově nebo převodem na účet, ale vystavujete se tím riziku, že nedojde k převodu nemovitosti v katastru, peníze nedorazí nebo cokoliv jiného. V tomto případě mějte dobře smluvně ošetřeno, kdy má k platbě dojít. S podpisem smlouvy obvykle dochází k podepsání návrhu na vklad vlastnického práva k nemovitosti do katastru. Návrh lze vytvořit pomocí online formuláře. Ten vytiskněte, podepište (stačí jen jedna ze smluvních stran) a s jedním vyhotovením kupní smlouvy podejte na katastrální úřad, pod který vaše nemovitost spadá buď osobně, kde rovnou v podatelně zaplatíte poplatek nebo poštou s kolkem. Správní poplatek činní 2000 Kč. Někdy musíte doložit ještě další dokumenty jako geometrický plán, plnou moc, souhlas druhého z manželů s prodejem nemovitosti, souhlasy dalších majitelů apod. Na vyřízení má katastrální úřad 30 dní a aktuální stav lze sledovat i online. Proběhlo všechno správně? V tom případě následuje ta nejhezčí část celého procesu, a tedy předání nemovitosti. To probíhá na základě předávacího protokolu s podrobným soupisem věcí, dokumentů a informacemi o celkovém stavu. Doporučujeme pořídit při předávání ještě podrobnou fotodokumentaci, kdyby v budoucnu vznikly nějaké spory. Na konec dostanete konečně své klíče a vysněný domov je váš.