1/ Čím míň věcí, tím více prostoru
Neriskujte odvedení pozornosti od samotné nemovitosti a vybavení interiéru volte střídmé. Nábytek a doplňky pro vás sice mají symbolický význam, na kupujícího ale na první pohled mohou působit chaoticky a místnosti opticky zmenšit. Kromě odstranění všech nepotřebných věcí a úklidu nezapomeňte na drobnosti, které vám možná během užívání bytu ani nepřišly na mysl: zasádrovat díry, vymalovat a dokončit drobné opravy. Spolehněte se na standard bílých stěn a nesnažte se za každou cenu zaujmout originalitou. V profesionálně připravené nemovitosti se nikde nic neválí a byt působí úhledným, moderním dojmem.
2/ Vsaďte na zeleň
Když se podíváte na stejný interiér bez kytek a s nimi, mnohem hezčí a útulnější se vám bude zdát druhá varianta. Pokud vám vlastní pokojovky chybí, můžete si je na vyfocení vypůjčit. Službu nabízí třeba Ppokoj.store, kde si můžete pronajmout v poslední době oblíbený zelenec, fíkus nebo monsteru. K dojmu zabydlení přispějí také doplňky. „Pomáhají polštářky, dekorace a závěsy, které, působí domácky, ale nepřeplácávají. Prostor zabydlí také přehozená deka na gauči nebo pěkné časopisy na stole – i ty suplují představu, že je to obývaná místnost,“ popisuje designérka Andrea Beranová.
3/ Hodinový manžel na scénu!
Výmalba a drobné opravy dělají hodně, aniž by byly nákladné. Možná by bydlení prospěl i větší zásah a jeho hodnota by se ještě zvýšila. Do čeho se vyplatí investovat? Kromě změny dispozic a výměny starých spotřebičů i do repase parket nebo výměny obkladů. „Dojem často udělá nenáročná a levná akce. Obyčejné kachličky do koupelny nestojí moc, stejně jako umyvadlo z hobbymarketu. Pro zájemce to ale může být motivace navíc, proč bydlení pořídit,“ dodává Andrea Beranová. Pokud nabízíte dům, zkuste si ho nezaujatě prohlédnout zvenku. Jedno z nejdůležitějších míst, které prodává a na něž se často zapomíná, je zahrádka a předzahrádka. Posekejte trávník, zasaďte pár rostlinek nebo odstraňte plevel, první dojem je důležitý.
4/ Na fotce záleží
Značná část úspěchu home stagingu se odehrává dávno před tím, než si nějaké zájemce pozvete domů. V dnešní digitální době jsou jím kvalitní fotografie a prezentace on-line. Ta prvotně do vašeho bytu či domu pozve klienty a díky ní také můžete hodně ztratit. Když se interiér bude zdát přeplněný, tmavý nebo zastaralý, s potenciálními kupci či nájemci se ani nesetkáte nebo se zvyšuje pravděpodobnost, že vám nabídnou nižší cenu. „Je velmi důležité, co fotíte, z jakého úhlu i jakým objektivem, ale také to, jak jsou fotografie následně zpracovány. Většina lidí sama nedokáže nemovitost správně nafotit a často ani zkušení interiéroví fotografové nemají ideální oko pro vhodné zachycení nemovitosti pro účely realitního trhu,“ popisuje Pavel Berka z brněnské kanceláře Century 21 All Inclusive s doporučením angažovat někoho, kdo se zabývá nejen home stagingem, ale zároveň i samotným prodejem nebo pronájmem.
5/ Dojmy prodávají
Vizuální stránku jste zvládli, ale ještě něco chybí? Nezapomínejte na jiné smysly. Prostor vyvětrejte, nastavte příjemnou teplotu a ozdobte čerstvými květinami. Na prázdný stůl umístěte mísu plnou čerstvého ovoce, upečte buchtu a klidně s výtvorem projděte byt, aby jeho vůně navodila milou domácí atmosféru. První emoce po průchodu dveřmi se počítají. Stejně tak myslete na sebe, pokud budete nemovitost prezentovat. Pečlivě vyberte oblečení a myslete na své chování, třeba si i nanečisto vyzkoušejte, jak umíte komunikovat.