Plzeň se raduje z nového hlavního nádraží: Je zde obchodní pasáž i restaurace přímo na peróně
Rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží, vedená ateliérem A8000, přinesla nejen nové funkční a estetické prvky, ale také oživení dlouho nevyužívaných prostor. Cestující nyní mohou využít rozšířenou obchodní pasáž nebo si vychutnat oběd v restauraci přímo na peróně s výhledem na vlaky. Co dalšího na cestující čeká?
Ateliér A8000 přistoupil k historickým částem budovy s respektem a důrazem na zachování původní noblesy, zatímco nově navržené prostory reflektují moderní potřeby a komfort. Plzeňské nádraží se tak proměnilo v důležitý dopravní a obchodní hub. Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renesančním a secesním slohu a slavnostně byla otevřena už v roce 1907. Na rozdíl od většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště a od roku 2000 památkově chráněna. Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou je restaurace se zahrádkou, která oživuje nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak mohou vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojují nové celoprosklené dveře. „Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Renovované nádraží ovlivní celé město
Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu roku 2021. Stavební práce trvaly přes 3 roky. Celý objekt dostal novou střechu i fasádu. „Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Nejvýraznější změna interiéru se stala v horní hale, která nově získala charakter obchodní pasáže. Funkce nádraží se tak rozšířila dle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a obchodní hub, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní plochy narostly o 150 m2. Nepřehlednutelné je také výrazné prosvětlení horní haly. Ateliér A8000 přistoupil k proměně interiéru historického nádraží sebevědomě, ale s respektem k původnímu domu. Došlo tak například ke změně barevnosti. Nově tak interiéru, stejně jako tomu bylo před padesáti lety, vévodí citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změnilo výraz a získalo ztracenou noblesu. Interiér doplnil odolný sedací nábytek z litého materiálu jako je corian. Dlažba je provedena jako replika původní historické dlažby. Celkové náklady stavby dosáhly 1 030 000 000 korun.
- Zdroj článku
-
Ateliér A8000, ředitel Správy železnic Jiří Svoboda