Kontrast jako hlavní motiv celé stavby
„Původní stodola se skládala ze tří částí viditelně propsaných i na fasádě. Hospodáři kdysi stačila jako zázemí jedna uzavřená místnost. Prostor na ukládání sena nad ní byl otevřený do krovu a připomínal velkou schránku. V této části byla klasická venkovská okna s trojdělením. Na fasádě jsme jejich tvar ponechali, stejně zůstal na svém místě bývalý průjezd, nově prosklená hliníková fasáda z obou stran. Třetí část domu bývala bez oken. Zvolili jsme znova kontrast. Okna tu dnes jsou a vycházejí z potřeb současné dispozice. Jsou čtvercová a záměrně zvýrazněná plechovým lemováním, což dům řadí k současné architektuře,“ vysvětluje architekt Jan Mackovič. Celkem tři průhledy až do střechy nasvěcují vložené patro: světlíky vedou z předsíně, jídelny a obývacího pokoje. Dům má obytné přízemí s kuchyní a jídelnou, v patře jsou ložnice rodičů, šatna, společná koupelna a dva dětské pokoje. Do otevřeného prostoru je jako artefakt vložené patro obložené deskami s javorovou dýhou. Světlé odstíny „rozbíjí“ tmavý servisní box natřený omyvatelnou malbou. Vešly se do něj toaleta, sklad, technická místnost. Na box navazuje moderní verze tradiční pece, kterou postavilo Kamnářství Tomáš Jíra z Hrusic. Požadavkem majitelů byla knihovna. Za je nakonec vyrobená ze stejného dřeva jako schodiště a komplikovanou konstrukci vyrobili v Truhlářství Andrle. Slouží nejen jako knihovna, ale má také funkci úložného místa: šatní skříně, prostorných zásuvek, současně stěny oddělující předsíň či knihovnu směrem k obývacímu pokoji.
Zdroj informací: architekt Jan Mackovič a spoluautor návrhu Martin Mihaly z ateliéru „mackovič architecture“