Číslo 69 a umění: Jak jeden obraz inspiroval rekonstrukci celého bytu na Žižkově
Milovníci umění si přáli vytvořit interiér, ve kterém se propojí umělecká díla s každodenním životem a navzájem se budou propisovat. Inspirací autorům byly dva výrazné obrazy.
Rekonstrukce bytu byla řešena komplexně, včetně úpravy dispozice, funkčnosti interiéru a přizpůsobení se aktuálním trendům. „Číslo 69 se prolíná celým interiérem. Zdaleka však neznamená jen známou sexuální pozici, která mimochodem nebyla přímou inspirací pro návrh tohoto prostoru – tím se stal obraz. Číslo 69 je také numerickým vyjádřením jing a jang a symbolem stability nebo třeba harmonie,“ vysvětlují tvůrci interiéru ze studia NO ARCHITECTS. „Byt jsme kompletně zrekonstruovali. Došlo k úpravě dispozice, výměně sanity, byly vyměněny veškeré povrchy, upraveno vytápění, doplněna klimatizace, přestavěno schodiště a k němu doplněno i trochu sakrálního osvětlení. Nábytek je navržen na míru – od postele přes skříně po jídelní stůl,“ doplňují architekti.
Inspirací se staly obrazy
Někdo současné umění chápe jako pouhou bytovou dekoraci. Pak jsou tu sběratelé, kteří jej sice umí ocenit, ale mají své bydlení často zaskládané uměleckými díly natolik, že se z něho stává depozitář. A pak jsou lidé, kteří sice nejsou nutně sběratelé, ale přesto si pořídí jednotky kvalitních děl pro své potěšení a jsou připraveni dát jim ve svém životním prostoru důstojné místo. „Právě pro takové jsme navrhli rekonstrukci mezonetového bytu na Žižkově. Do návrhu jsme zakomponovali dvojici výrazných obrazů a současně jsme návrh zakomponovali do obrazů. Šedesát devítka vykukuje z kapotáží topení i z nábytku, ale především je zastoupena přímo v obraze Vladimíra Houdka, který má pro majitele zvláštní význam včetně právě uvedeného čísla samotného. Nezvykle divoce tvarované okraje obrazu se zas třeba propisují do zakončení dvířek od kuchyňské linky. Setkání barevnosti obrazů i interiéru mluví samo za sebe. Kromě zřejmých vztahů jsou tu i ty méně nápadné jako je odstín stěrky za knihovnou. Ten byl namíchán tak, aby souzněl se zde umístěným obrazem Josefa Bolfa. K jeho noblesní melancholii odkazují svítidla ve tvaru slz, ale třeba i umístění v ose výhledu na Vodopád na slepé stěně žižkovského paneláku od Patrika Hábla,“ popisují Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková a Ján Šefčík z NO ARCHITECTS. Navrhli jednoduché bydlení pro mladou rodinu, která umění rozumí, umí jej ocenit a poradovat se z něj.
- Zdroj článku
-
MgA. Jakub Filip Novák, Mgr. MgA. Daniela Baráčková, Ing. arch. Ján Šefčík, NO ARCHITECTS s.r.o., www.noarchitects.cz, Interiér roku (www.interierroku.cz)