Je jedno, jestli jste v salonu úplně poprvé, nebo znáte všechny zaměstnance křestním jménem a vaše kadeřnice nebo kosmetička toho o vás ví víc než nejlepší kamarádka – občas se zkrátka můžete dostat do situace, kdy nevíte, jak se zachovat. Mám se ozvat, že mi není příjemné, když mi masérka sahá na šíji? Nebude si myslet, že jsem blázen? Je nezdvořilé zeptat se kadeřníka, proč zajíždí nůžkami tak hluboko do vlasů? A tenhle zákrok asi zkrátka bolí, takže zatnu zuby a budu mlčet… Zdá se vám to přehnané? Z rozhovorů s odborníky vyplynulo, že jestli něco skutečně neumíme, tak ozvat se a říct, co nám vadí. A ne, není to známka dobrého vychování. Slušná prosba nebo poznámka je v takovém případě víc než vítaná. Nemyslete si totiž, že si našeho znepokojeně staženého obočí nikdo nevšimne.
„Samozřejmě že to poznáme! Když například klientka zakloní hlavu do umyvadla a místo uvolnění je celou dobu v křeči a má otevřené oči, je naprosto jasné, že jí to není příjemné,“ říká Markéta Machová, master kadeřnice z pražského salonu Franck Provost. „Pokud nemáte rády mytí hlavy, je v pořádku říct to předem. Nebudete první a nikdo se neurazí. Můžu vynechat masáž a vlasy prostě umýt co nejrychleji,“ nabízí kadeřnice. Když ale i na přímou otázku odpovíme, že je všechno v nejlepším pořádku, moc s tím nezmůže. Výsledek? My odcházíme v tenzi, a možná dokonce nespokojené s výsledkem – a profesionál se trápí pochybnostmi, co konkrétně udělal špatně.
Podobné zkušenosti má i Žaneta Peroutková, kosmetička v pražském institutu Maison Sisley. Objednat se sem můžete na ošetření obličeje i těla, které probíhá v intimním přítmí kabiny a staví na speciálních masážních technikách. „Vždycky se klientek předem ptám, jestli je nějaká oblast, které bych se neměla dotýkat. Jsem ráda, když rovnou hlásí, že jim nejsou příjemné například doteky na krku. Samozřejmě je při ošetření také pozoruju a vycítím, jestli se jim něco nelíbí. Skoro nikdo se ale ani v takovém případě neozve, což je opravdu škoda, rituál rády přizpůsobíme každému na míru.“
Jestli je někde vyloženě zásadní, abyste se v případě diskomfortu hned ozvaly, je to během estetických zákroků. „Všem klientkám zdůrazňujeme, aby okamžitě řekly, kdyby je něco bolelo nebo pálilo,“ říká Ivana Pokorná, majitelka pražské Kliniky estetické medicíny Formositas. „Ptáme se jich stále dokola i během ošetření, protože některé by se samy od sebe jednoduše neozvaly. Nevím, jestli je to syndrom bílého pláště, kdy máme přehnaný respekt z doktorů, ale je opravdu důležité, abyste nemlčely a nikdy se nebály na cokoli zeptat.“ Možná vnímáte třeba oblíbené výplně kyselinou hyaluronovou jako banalitu, ale i ty jsou invazivním zákrokem, u nějž může dojít k nežádoucí opožděné reakci v podobě zánětu. „Vždycky okamžitě volejte a řešte to, není to legrace a jde o zdraví.“