4 důvody, proč se negativní emoce druhých snažíme eliminovat
Proč máme snahu uklidnit pokaždé ty, kteří jsou naštvaní, vztekají se a jsou plní negativních emocí? Zatímco výhružky míváme tendenci oplácet, proč nás hněv ostatních nutí k tomu, abychom je uklidnili?
1. Odolnost vůči negativním emocím.
Ve většině případů jsou negativní emoce považovány za nežádoucí. Nelíbí se nám negativní vzrušení a naší snahou je eliminovat negativní pocity. Když vidíme, že jsou druzí rozzlobení nebo naštvaní, máme tendenci jim jejich negativní emoční stav odstranit.
2. Emocionální ‚nákaza‘.
To je proces, při kterém jsou emoce neverbálně sdělovány a ‚sdílené‘ ostatními. Prostřednictvím procesu emocionální nákazy můžeme skutečně cítit bolest druhých a negativní emoce. Výsledkem je, že my sami začneme prožívat jejich negativní emoce, a snažíme se proto vyhnout nepříjemnému vzrušení.
3. Uklidnění.
Nedávný výzkum naznačuje, že při jednání s rozzlobeně naladěnými lidmi existuje větší pravděpodobnost, že souhlasíme s jejich (rozumnými) požadavky. To je důvod, proč zlostné a výbušné tirády s manželem nebo vztekajícími se dětmi přejdeme a raději uděláme to, co chtějí. Prostě chceme negativní emoce zastavit, a naopak nechceme, aby negativní emoce eskalovaly.
4. Emocionální práce.
Co se stane, když se snažíme eliminovat negativní emoce (hněv, bolest) tím, že se tváříme šťastně? Je to podobné, jako když se pracovník zákaznického servisu snaží poskytnout služby s úsměvem i rozzlobenému a namíchnutému zákazníkovi. Výzkumy naznačují, že kdybychom prožívali negativní pocity jiných osob a brali si je za své, v průběhu času bychom se dostali do stresu a hrozil by nám syndrom vyhoření.