3 české sportovní značky, které možná neznáte
Legíny, podprsenky, topy či mikiny. Tyto kousky na sport a volný čas najdete u značek Kinoko, Pura Vida a Circlle. Neotřelý design a lokální výroba spojují tyto tři české značky, které možná zatím neznáte, ale rozhodně si vaši pozornost zaslouží. Ať už patříte mezi vášnivé sportovkyně nebo věčné začátečnice.
Antonín Kokeš, majitel a zakladatel sítě obchodů Albi, se před šesti lety rozhodl vybudovat síť řemeslných pekáren Antonínovo pekařství, o kterých je známo, že zákazníci pekařům vidí přímo pod ruce. "V gastronomii jsem nikdy nepodnikal, chleba jsem poprvé upekl až při zakládání pekařství.” Se stejnou energií a nadšením se pustil tentokrát na módní pole a letos v dubnu tak spatřila světlo světa nová česká značka sportovního oblečení Kinoko. "Když jsem se rozhodl založit módní značku, mé první kroky vedly k počítači. Otevřel jsem Google a naťukal do něj How to start a fashion brand," komentuje Antonín svůj vstup do další byznysové oblasti. Zajímavou příhodou je i vznik samotného názvu. Značka se původně měla jmenovat Kokino, což je Antonínova přezdívka z mládí. Protože má ale tohle slovo v češtině hned několik významů a v lidech vyvolává různé reakce, zvítězila nakonec přesmyčka původního názvu, tedy Kinoko. Což je v japonštině výraz pro houbu, ale i naději.
Hlavními hrdinkami mezi produkty jsou legíny, co ženám padnou jako druhá kůže a jsou k mání ve třech materiálech a čtyřech různých střizích. Ty pak doplňují také sportovní podprsenky, šortky, trika a tílka či jógamatky. Kinoko vyrábí z kvalitních funkčních materiálů vhodných pro každou denní činnost. Od nejměkčího materiálu
po takový, který jemně tvaruje postavu. „Neřešíme, zda se jedná o oblečení na sport nebo do města. Cílíme na všechny ženy, které si v legínách zajdou do oblíbeného baru i vylezou na Sněžku,“ dodává Antonín Kokeš.
U Pura Vidy všechno začalo v roce 2016 legínami, které Petra Němečková a Petra Bartoňková alias Petruccya ušily samy pro sebe, aby měly motivaci cvičit. Dnes v e-shopu a v brněnském showroomu nabízejí přes 330 druhů oblečení od ikonických barevných legín přes sportovní podprsenky a šaty až po mikiny či čepice. Všechny módní kousky značky Pura Vida šijí zručné švadlenky podle návrhů Petruccye a každý z nich je tak tou nejlepší ukázkou poctivého řemesla. Důvod, proč si tolik zakládají na lokální tvorbě, je jednoduchý. "Moje babička byla švadlena. Milovala jsem dívat se jí pod ruce a dodnes si pamatuji ten její spokojený výraz ve tváři, když tvořila nové outfity. V Pura Vidě si vážíme tohoto krásného řemesla a zručných českých švadlen. V dnešní době to spíš vypadá, že všichni chtějí být manažeři, lídři, investoři, ale bez dobrého řemesla těžko přežijeme. A proto chceme udržet krejčovinu naživu. Navíc jsme lokální firma, máme lokální zákazníky, tím pádem podporovat lokální trh je pro nás samozřejmostí," říká Petruccya. Kousky od značky Pura Vida jsou často k dostání pouze v limitovaném počtu kusů. Vzhledem k výraznému designu legín chce značka zákaznicím dopřát pocit jedinečnosti.
Tématem nové podzimní kolekce je ženskost a s ní spojená divokost, což je jedna z nejpřirozenějších vlastností ženy. V době, která je svázána pravidly, očekáváními a konvencemi, je zapotřebí si onu divokost občas připomenout. V kolekci proto najdete motivy vlků, džungle, květin, tance a indiánských vzorů. A jako v každé kolekci nesmí chybět tolik oblíbený motiv Malého prince.
Circlle je česká značka udržitelného a eticky vyráběného sportovního oblečení inspirovaného jógou, která pomáhá redukovat množství odpadu ve světových oceánech a nasměrovat přemýšlení společnosti blíže k cirkulárnímu systému. U značky Circlle najdete legíny, topy, podprsenky a další sportovně laděné kousky, které však rozhodně nemusí sloužit jen na sport. Unikátní materiál ECONYL, který značka používá, pochází z Itálie, i když je možné obdobný materiál získat levněji v Asii, ale za cenu vyšší ekologické stopy při dovozu do výroby. Nitě rPet, které Circlle rovněž využívá, se vyrábí výhradně z recyklovaného plastu a také všechny obaly jsou kompostovatelné. Zároveň se snaží nalézt rovnováhu mezi volbou materiálů a následnou funkčností produktů, například vlastnosti recyklované bavlny totiž pro sportovní oblečení nejsou vhodné. Oblečení by se vytahalo, nesálo pot nebo se by přerušila jednotlivá vlákna a produkt by časem přestal zákazníkům vyhovovat a stal se tak odpadem.