Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

Práce na dálku se stala běžnou součástí našich životů, ať už kvůli pandemii nebo díky moderním technologiím, které umožňují flexibilnější pracovní podmínky. Přestože home office nabízí mnoho výhod, jako je úspora času na dojíždění a větší flexibilita, může být také výzvou udržet si produktivitu a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Přinášíme vám proto několik tipů, jak toho dosáhnout.

Veronika Zvonková | 20. 06. 2024

1. Vytvořte si pracovní prostor

Je důležité mít vyhrazené místo pro práci. Nemusí to být nutně samostatná kancelář, stačí i malý kout s pracovním stolem a pohodlnou židlí. Tento prostor by měl být odlišný od míst, kde relaxujete, abyste měla jasné rozdělení mezi prací a odpočinkem. Pokud nemáte možnost vytvořit si samostatnou pracovnu, pracovní kout se snažte mít pokud možno mimo ložnici. Ta by měla sloužit opravdu jen k odpočinku. Zaměřte se také na kvalitu židle a stolu, abyste se při práci cítila dobře a příjemně. Volte židli či stoličku s ohledem na množství času stráveného u počítače tak, aby podporovala i přirozené držení vašeho těla. Pokud jde o pracovní stůl, skvělou volbou je polohovatelný. U toho můžete nejen sedět, ale střídavě i stát.

Mohlo by se vám líbit

V kanceláři jako doma! Vytvořte si svůj pracovní ráj, aby vám podnikání šlapalo

Dlouho jste se rozhodovala, zvažovala všechna pro a proti, a nakonec si řekla, že do toho jdete. Protože přece plánujete zrealizovat svůj sen! Pokud se právě pouštíte do vlastního podnikání, nebudeme si nic nalhávat – máte před sebou dlouhou cestu, ne vždy se vám po ní půjde snadno, ale rozhodně, rozhodně stojí za to!
marianne.cz

2. Stanovte si pracovní rozvrh

Stanovení pevného pracovního rozvrhu vám pomůže udržet rutinu a disciplínu. Vyhraďte si konkrétní hodiny pro práci a dodržujte je. Zahrňte také pravidelné přestávky, abyste si odpočinula a obnovila energii. Tímto způsobem si zajistíte, že nezůstanete pracovat dlouho do noci a budete mít čas i na osobní aktivity. Do svého pracovního koutu můžete umístit i nástěnku, kam si pracovní rozvrh přišpendlíte. Google kalendář nebo diář jsou skvělí a nebytní pomocníci, ale pokud budete mít rozvrh daných aktivit a přestávek před sebou, bude se vám vše postupně ukládat do podvědomí a snadněji si na takový režim zvyknete.

Mohlo by se vám líbit

Home office: Jak si zařídit domácí pracovnu

Pokud někdy pracujete z domova, je dobré vytvořit si svůj pracovní koutek, který bude kreativní a zároveň si ponechá útulnost zabydleného interiéru. Jak na to?
marianne.cz

3. Oblečte se jako do práce

I když pracujete z domova, je dobré obléci se podobně jako byste šla do kanceláře. Tím se mentálně připravíte na pracovní den a odlišíte pracovní čas od  času volného. Možná se vám zdá zbytečné líčit se a upravovat, pokud za celý den nevyjdete z domu, nicméně upravený vzhled velmi pozitivně ovlivní vaši produktivitu a sebevědomí. 

4. Používejte technologie efektivně

Využijte dostupné technologie k organizaci své práce. Aplikace jako Trello, Asana nebo Microsoft Teams vám pomohou plánovat úkoly, komunikovat s kolegy a sledovat postup práce. Digitální nástroje vám mohou usnadnit spolupráci a udržet pořádek v úkolech. Efektivitu zvýší i hudba pro podporu koncentrace do pozadí a vypnutá upozornění na telefonu. 

Mohlo by se vám líbit

Do práce stylově a pohodlně: 5 trendy outfitů, díky kterým budete v kanceláři zářit

V roce 2024 se kancelářská móda stává stále více stylovou a bere se na ni větší zřetel než kdy dříve. Ženy pracující v kanceláři mají letos příležitost spojit pohodlnost s elegancí a vybrat si oblečení, které nejen následuje trendy, ale zároveň je lichotivé k jakékoliv postavě. Přinášíme vám 5 trendy formálních outfitů, které každý pracovní den dodají vašemu vzhledu šmrnc.
marianne.cz

5. Nastavte hranice

Je důležité nastavit si jasné hranice mezi pracovním a osobním životem. Informujte svou rodinu a přátele o svém pracovním rozvrhu, aby respektovali váš čas na práci. Na druhou stranu se naučte vypnout pracovní notifikace po pracovní době a věnovat se svým koníčkům a rodině. Nezapomeňte plánovat čas nejen pro práci, ale i pro sebe. Efektivní je nastavit si v diáři striktní prostor pro svoje vlastní či rodinné aktivity a ty stejně jako pracovní režim dodržovat. Tímto způsobem docílíte i toho, že díky efektivnímu plánování a organizaci zvládnete jak práci, tak rodinu a čas na sebe se taktéž pro vás stane prioritou.

6. Pečujte o sebe

Nezapomínejte na pravidelný pohyb a zdravou stravu. Krátké cvičení během přestávek nebo procházka po obědě vám pomohou zůstat svěží a plná energie. Zdravá strava pak přispěje k vaší celkové pohodě a koncentraci. Můžete si večer před ulehnutím do postele či ráno připravit svačiny a oběd do krabiček a v průběhu dne je pouze vyndat. Dopřávejte si přestávky na jídlo mimo váš pracovní prostor, abyste netříštila pozornost. Říká se, že ženy se umí soustředit na více věcí najednou. Pravdou ale je, že lidský mozek se dokáže plně koncentrovat pouze na jednu činnost. Proto se snažte být efektivní a přestávku věnovat pouze sobě a svému tělu.

Mohlo by se vám líbit

Jak zvládnout home office a nezbláznit se?

Na počátku března to vypadalo, že home office je jedna z mála pozitivních věcí, které s sebou pandemie koronaviru přinesla. Dnes, o sedm měsíců později, vidíme, že i práce z domova má mnoho stinných stránek, které mohou přímo i nepřímo ovlivnit naše duševní a fyzické zdraví. Je tedy nejvyšší čas přestat home office podceňovat a nastavit si několik zásadních pravidel, díky kterým při práci z domova nevyhoříte.
marianne.cz

7. Nezapomínejte na sociální interakce

Práce z domova může být někdy osamělá. Snažte se udržovat kontakt s kolegy prostřednictvím videohovorů nebo online chatu. Plánujte si také setkání s přáteli mimo pracovní dobu, abyste neztrácela sociální kontakt. Dlouhodobá práce z domova ve vás někdy může budit pocit osamělosti. Zkuste občas vyměnit pracovní prostor třeba za příjemnou kavárnu či knihovnu.

8. Reflektujte a přizpůsobujte se

Pravidelně reflektujte své pracovní návyky a přizpůsobujte je podle potřeby. Pokud zjistíte, že vám něco nefunguje, nebojte se změnit přístup. Flexibilita je jednou z hlavních výhod práce na dálku, takže ji využijte ve svůj prospěch.

Marianne je i na sociálních sítích:
Mohlo by se vám líbit

Namísto nemocenské si ordinujeme home office aneb Proč dnešní společnost neumí stonat?

Rozmohl se nám tu takový nešvar. Jakmile se probudíme s bolestí v krku, zvýšenou teplotou nebo nevolností, automaticky saháme po notebooku a píšeme nadřízenému omluvný e-mail s prosbou o home office.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
Jedna fráze, která dokáže zničit vztah. I když ji tak nemyslíme, může napáchat mnoho škod

Jedna fráze, která dokáže zničit vztah. I když ji tak nemyslíme, může napáchat mnoho škod

Životní styl
Životní inventura: Nečekejte na nový rok, začněte se měnit k lepšímu už na podzim

Životní inventura: Nečekejte na nový rok, začněte se měnit k lepšímu už na podzim

Životní styl
Jak poznat narcistu: 5 hlavních znaků, které odhalí pravou povahu vašeho partnera

Jak poznat narcistu: 5 hlavních znaků, které odhalí pravou povahu vašeho partnera

Životní styl
Máte pocit, že vás někdo ovládá? Naučte se rozpoznat 5 typů manipulátora

Máte pocit, že vás někdo ovládá? Naučte se rozpoznat 5 typů manipulátora