Víte, jak rozpoznat padělek?
Nákupní klub Fashion Days pravidelně pořádá setkání všech milovníků módy s historičkou módy Janou Máchalovou. Na jednom z nich jsme se také dozvěděli, jaká je vlastně historie takzvaných fejků a jak rozpoznat padělek od originálu.
Šikovný Francouz
Teoretička módy a autorka několika knih o módě Jana Máchalová tvrdí, že padělaní má své kořeny v 19. století. Příběh začíná v období, kdy Louis Vuitton založil své impérium a začal vyrábět kvalitní zboží. Vzhledem k četnému výskytů jeho padělků si své produkty nechal později raději patentovat. Vuitton si dával hodně záležet nejen na svých produktech, ale i na jejich obalech. Nepřipomíná vám to trochu corporate identity, tedy nástroj k budování image značky, bez kterého se dnes neobejde žádná marketingová strategie?
Padělky v rozpuku
A kdy se začalo kopírovat ve velkém? S pomalým nástupem blahobytu po druhé světové válce. Návrháři se padělkům bránili zejména speciálně označenými verzemi svých oděvů, které byly ve výsledku dražší než originál. Vyšší cenou poukazovali na původ zboží. Také Jana Máchalová tvrdí, že cena dotyčného kousku nám mnohdy něco napoví: „Hospodářská krize vedla řadu výrobců k tomu, aby své výrobky prodávali za téměř nulovou cenu, což mnohdy odběratele zarazí, ale standard nízkých slev se týká pouze opravdu luxusních značek. Jedinou racionální a silnou obranou je ona důvěra v prodejce a výchova zákazníka.“
Konzumní ráj
Šedesátá léta následně přicházejí s rychlou obměnou produktů a rozvíjejí téma zastarávání. Nové značky, které rostou rychle jako houby po dešti, jsou až neskutečně laciné. Avšak stejně jako se mění módní vlny, přestává být i módní nakupování nakonec módní.
V dalším desetiletí se chování nakupujících opět radikálně změnilo. S dobou postmodernismu zmizela touha po značkách. Honba za novými kousky začala být pokládána za povrchní a rozptylující.
Tato ‚uvědomělá‘ vlna je nakonec vystřídána opětovnou touhou po módních značkách. Rodí se globalizace a výroba se postupně přesouvá do méně rozvinutých zemí. Téměř všechny světové značky musejí najednou čelit otázce masové výroby padělků.
Buďte na pozoru při on-line nákupech
Důvěra v prodejce, o které Jana Máchalová hovořila, je klíčová zejména v případě on-line nakupování. Zeptali jsme se proto, jak jeden z největších on-line prodejců módy Fashion Days garantuje originalitu svého zboží:
„Naši němečtí nákupčí odebírají zboží přímo od výrobců či od oficiálních dodavatelů, a proto můžeme milovníkům módy zaručit, že neprodáváme padělky. Na nízkou cenu na internetu se zákazníci často dívají s podezřením, proto dbáme na to, aby všechny naše výrobky byly opatřeny originálními obaly a nechyběly jim ochranné certifikáty,“ říká regionální manažerka Fashion Days Štěpánka Vílová.
Jak poznat fejk?
Zaměřte se na takové detaily, jako je zip, podšívka či obal. Když nakupujeme přes internet, nezapomeňme dbát na speciální ochranné značky, kterými by výrobek měl být opatřen. Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že velké známé značky zřídkakdy poskytují slevy převyšující 30 %, přitom Louis Vuitton neposkytuje slevy vůbec žádné.
Zaujal vás článek? Přijměte pozvání na další edukační snídani s historičkou Janou Máchalovou a Fashion Days. Ta příští se koná ve čtvrtek 18. dubna v kavárně Mona na Národní ulici v Praze.