Stejně jako například u vedení osobního diáře je při tvorbě a spravování osobního rozpočtu důležité nepolevit, ale vytrvat. Dejte si tedy jeho vedení jako pravidelnou položku na seznam povinností. Ideálně si jednou do týdne (třeba v neděli v podvečer) udělejte chvilku s papírem, tužkou, internetovým bankovnictvím, případně s mobilní aplikací a účtenkami, které jste za poslední týden nastřádali – a proveďte rychlou inventuru vašich financí.
Těmto pravidelným sedánkům, díky kterým budete mít přehled o průběžném utrácení, by nicméně mělo předcházet samotné vytvoření základní kostry rozpočtu. Zvládnete ho v 8 krocích.
8 kroků k vytvoření osobního rozpočtu
1. Sepište si všechny příjmy, které máte každý měsíc. Pravděpodobně půjde o mzdu nebo plat, možná ale máte příjmy třeba z pronájmu nebo příjmy z investic, případně spoření. Doporučujeme je nenadhodnocovat a nemalovat si finanční situaci „na růžovo“, ale být realistou.
2. Následně sepište všechny vaše výdaje – pravidelné i nepravidelné, zbytné i nezbytné. Ty následně rozdělte do různých kategorií. Patří sem nájem/hypotéka, další služby spojené s bydlením (nejčastěji energie, pojištění, poplatky do fondu oprav), náklady na jídlo, provoz automobilu (a to nejen pohonné hmoty, ale poměrově v každém měsíci i povinné ručení, případně havarijní pojištění a náklady spojené s údržbou), hovorné/internet, náklady na ošacení, nákup drogerie a kosmetiky, ale i vaše výdaje za sport, kulturu, drogerii, pojištění...
Pokud nevíte, odkud začít, mrkněte do internetového bankovnictví a začnete soupisem výdajů v něm. Pokud se stále řadíte mezi ty, kdo většinu výdajů hradí hotově, pak si jistě složenky a účtenky někam zakládáte. Projděte tedy všechny tyto „papírky“, které se vám za uplynulý měsíc sešly.
3. Částky, které neplatíte každý měsíc, ale třeba jen jednou ročně, rozdělte na poměrnou část. Třeba právě výdaj za povinné ručení nebo roční kupón na MHD. Tak s tímto výdajem budete počítat, každý měsíc spořit, a až na něj dojde, platba vás nepřekvapí ani neudělá díru do vašich plánů.
V rozpočtu počítejte nejen s pravidelnými nezbytnými výdaji, ale vyčleňte i finance na zbytné radosti. Zhruba 10 % příjmů je pak vhodné uspořit.
4. Máte přehled hotový? Skvěle! Udělali jste si přehled a můžete si snadno stanovit částku, kterou můžete v každé kategorii utratit, abyste vyšli s příjmem. Začněte samozřejmě u kategorií, které jsou nezbytné a musíte na ně vždy myslet. Pokračujte ke kategoriím zbytným, jako jsou zábava nebo kultura, které v nejhorším čas od času prostě oželíte.
5. Nezapomeňte si dát každý měsíc stranou také konkrétní sumu na zábavu a další věci, která vám udělají radost (může to být například masáž či pivo s kolegy). Nebude se vám pak zdát, že vás rozpočet omezuje, a naopak si tyhle drobné radosti dopřejete bez výčitek, že možná zbytečně utrácíte. V situaci, kdy by ale bylo nejhůř, je pak tato položka tou první, kterou si odpustíte.
6. Ve vašem rozpočtu by vám každý měsíc měla zbýt i částka, kterou uložíte například na spořicí účet, a začnete tak postupně tvořit finanční rezervu. Odborníci doporučují odkládat alespoň 10 % měsíčních příjmů a na spořicím účtu si postupně vytvořit rezervu ve výši, která odpovídá výdajům za zhruba 6 měsíců. A další úspory dál zhodnocovat jinou cestou. S konkrétním finančními produkty vám rádi poradí v každé seriózní bance.
Úroky na spořicích účtech nejsou ohromující, ale v drtivé většině případů vyšší než na běžných účtech. Abyste při volbě spořicího účtu nešlápli vedle, mrkněte na porovnání spořicích účtů, které jsou k mání na internetu, a mějte na paměti, že výše úroku je důležitá, ale není to jediný parametr.
7. Zapisujte výdaje a hlídejte čerpání rozpočtu. A to průběžně, jak jsme zmiňovali už v samém úvodu.
8. Jestliže v některé kategorii utratíte víc, ušetřete v jiné. Vysoké výdaje třeba za zimní oblečení kompenzujte například vynecháním masáže nebo větší střídmostí při sestavování jídelníčku na další týden. Pokud byste nastavené částky přečerpávali dlouhodobě, celý rozpočet upravte. Respektive zhodnoťte, ve kterých kategoriích přečerpáváte a proč se to děje. Rozpočet také pravidelně revidujte, aby byl vždy na míru vašim aktuálním potřebám, příjmu, ale i životní etapě, ve které se nacházíte.
Se správou rozpočtu vám pomůžou i chytré aplikace pro mobilní telefony.
Jaký nástroj použít k hlídání financí?
Nástrojů na správu osobních financí existuje mnoho. Můžete použít tradičně jen tužku a papír, nebo zapisovat své výdaje do Excelu, ve kterém je dokonce předdefinovaná šablona na vedení osobního rozpočtu. Také některá internetová bankovnictví umožňují evidenci výdajů, včetně nastavení rozpočtu.
Nicméně stále dost věcí platíme i v hotovosti a tyto platby se do rozhraní internetového bankovnictví nedostanou. Sáhnout pak můžete po aplikaci v mobilním telefonu. Takových aplikací je celá řada – například HomeBudget, Spendee, Wallet od BudgetBakers, Mint.
Jejich výhodou je, že mobilní telefon máme téměř stále u sebe a můžeme si proto výdaj ihned zapsat. Některé aplikace jsou placené (HomeBudget stojí v říjnu 2021 rovných 129 korun), jiné jsou k dispozici zdarma. Funkce osobního nebo rodinného rozpočtu mají ale všechny výše zmíněné a možná právě vedení osobního rozpočtu v mobilním telefonu pro vás bude velmi pohodlnou cestou.